Őszi cikkajánló

Két éve 2021-ben az ünnep napján terepgyakorlaton vettem részt, és ott készítettem a csodás tele kosárról a fotót. Pont elcsíptük a termőhullám csúcsának leszálló ágát és még találtunk elégséges gombát a tanuláshoz és otthoni főzőcskézéshez. Erről a terepgyakorlatról nem írtam cikket, hanem a másikról számoltam be, amit én vezettem megyei helyszínen. A huszonharmadikai túrán vendég voltam. 2021 volt az az év, ami megértette velem, hogy a gombászat krízisbe került a gyors felmelegedés miatt. Még egy évet vittem szakellenőrként, aztán idéntől ismét szabadúszó lettem annak minden nehézségével és előnyével együtt. Kiszámíthatatlan időben nincs értelme ragaszkodni a biztonság illúziójához. A "régi jó" tapasztalatok érvényüket vesztették. Október, ami valamikor a gombaszezon csúcsidőszaka volt, a szárazságtól gombátlanná vált.
Egy éve a nemzeti ünnep előtt egy nappal a hegyvidéken gombásztam és a régi bőségnek a töredékét találtam. 2019-ben pont az ünnepnapon mentem át gombásztársakkal a Bélibe és csontszáraz volt erdő-mező, kizárólag a harmatgyűjtő, árnyas erdőszél pár méteres keskeny sávjában tudtak teremni a gombák. Elképesztő volt az egész. Idén viszont olyan alacsony a levegő páratartalma még a hegyvidéken is, hogy nem volt mi összegyűljön, tehát az erdőszél is gombátlan. Ezért sem erőltetem a terepi munkát, és inkább a városban gyűjtöm a kamerámmal a pillanatokat. Az online oktatást csinálom, péntekenként lehet csatlakozni az élő előadásokhoz. Töröm a fejem a heti témán.
A friss gombák hiányában, a szűkösség idején korábbi időszakokból szemezgetek. Bőven írtam cikkeket! Pár kedvencemet ajánlom figyelmedbe.

Családok és nemzetségek: pereszkék
Mi nő a hosszútűs fenyők alatt?
Családok és nemzetségek: nyálkásgombák
Kétkörösköz őzlábgombái
Szagos csigagomba
Az időjárás és gombák 2016-ban

50 gombafaj a kertek alól

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése