Diadalmas tavasz

Szerdán a városban tettem egy nagyobb sétát, lásd ebben a bejegyzésben a fotóimat, ma pedig egy levezető túrát tettem a fő indikátor helyemen. Most a nagy objektívet csatoltam a vázra, ami 24-70 mm, és ezzel fotóztam. Amikor a tavasz ilyen szép, ennyire tökéletes, akkor érdemes az embernek a legjobb eszközével megörökítenie. A nyitókép a Körös klub természetvédő egyesület génbankjában készült és az abszolút tavaszi hangulatot örökítettem meg. A központi eleme a fotónak a magányos, virágzó kökénybokor. Külterületen most virágzik a kökény és ahol nagy állományai vannak ott olyan a látvány mintha felhők lennének a talajon, amik zsongó hangot adnak ki a beporzó méhektől. A kökény igencsak tövises bokrunk, de egyben rendkívül értékes őshonos növényünk. 2013-ban készítettem fél liter ágyas pálinkát kökényből, de kizárólag a gyógyító értéke miatt. Azóta régen elfogyott, és nem csináltam másikat, mert úgy egyébként absztinens vagyok, extrém ritkán iszom alkoholt, mert szerencsére nem kívánom. Ellenben nagy rajongója vagyok a vad (erdei) gyümölcsökből készült lekvároknak. Nagyon szeretem az erdő ajándékait. Ezért oly szomorú számomra, hogy például a málna a klímaváltozás miatt pusztulóban van. Valamikor a kertben sűrű málnás volt, mostanra alig maradt pár tő. A szamóca még hamarább kipusztult a forró, száraz nyarak hatására. Mulcsozva, öntözve volt, de ez sem óvhatta meg a légszárazságtól és a hőségtől! Ahogy a málnát sem menti meg. A növények és a gombák is jelzik az éghajlatváltozást! A császárgalóca észak felé terjedése laikusok számára is érthető jelenség. Ettől még tényleg döbbenetes volt a szubalpin Zemplénben a mediterrán gombát tömegesen látni. A császárgalóca a fák partnereként később kezd el teremni és Békés megyében nem él meg. Ma egy egészen más gombát kerestem a gombász birodalmamban, aminek ideje van.
A cseh kucsmagomba pósteleki lakcímére 2022-ben találtam rá. Lásd a linkelt videómat a bejegyzés végénél. Idén időben értem ki, éppen bújnak ki az avar közül, de megdöbbentően aprócskák! Soha még ilyen kicsi cseheket nem láttam. Nehéz volt értékelhető fotókat készítenem róluk. Fogalmam sincs, hogy mitől ilyen pindurkák. Végül is gyűjteni nem akartam, csak fotót készíteni. A videó borítóképén látható, hogy milyen szép nagyra tudnak nőni kedvező helyzetben! A vízellátással lehet a gond, mert az avar fölé magasabban felnyúlt picurkák süvege már száraz volt. Felemás a vízhelyzet, mert a talajban van víz, de az erős napsütés, a szél és a napközbeni alacsony páratartalom a napfényes részeken a talaj tetejét teljesen kiszárítja. Tehát egyszerre láttam pocsolyás, nedves részeket és csontszárazakat is. Elképesztő az ilyesfajta mozaikosság. De mondom, a talaj mélyén még van víz, ami árnyas párás részeken kedvező a gombáknak, és itt kellemes meglepetések érhetik a gombászt. A gombász csoportokban lehet látni nagyon szép gyűjtéseket is. Én viszont több mint húsz éves gombász múlttal már a gyönyörűség kedvéért járom a tájat. Egyszerűen jó gyönyörködni  kedvenceimben. Lásd a képválogatást.








Ui.: A vadkörte is virágzik. 2018-ból találtam bejegyzést, ami alapján akkor április 16-án virágzott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése