Polgári életérzés

Tegnap egy fotóválogatást raktam ki, aminek címe "Nem védjük értékeinket". Ez a gondolat a mai nap is foglalkoztatott engem, mert tényleg megfeledkeztünk azon vívmányok megvédéséről, amikért sok felmenőnk az életét adta. Nemrég volt a nemzeti ünnepünk, a Kossuth téren még kint vannak a gyermekek által elhelyezett ünnepi díszek. Jó kérdés, hogy miféle példát mutatunk nekik, ha ugyan felfogjuk egyáltalán a példamutatás fontosságát! Úgy látom, hogy a 21. századra a "modern ember" belehülyült a kényelembe és egyre inkább butul, képtelenné válik a gondolkozásra, a prioritások felmérésére és a valódi értékek felismerésére és védelmére. Álltam a déli napsütésben a város főterén, amit annak idején EU-támogatásból újítottak fel. Néztem a 19. század második felében épült eklektikus stílusú, polgári életérzést tükröző épületeket és a derűs hangulat ellenére elkomorodtam. A nyugathoz tartozunk, a nyugati szellemiség formált minket és mégis egyesek elárulják ezt a fajta szövetséget és a keleti despotáktól remélnek védelmet árulásukért, megfeledkezve róla, hogy a keleti pusztaságból elmenekültek az ősmagyarok és a lehető legnyugatabbra vándoroltak. A nyugatot választották. Akik a jelenkorban keletre pislantgatnak, még az ősöket is elárulják! Mit remélnek, amikor történelmi tapasztalataink vannak arról, hogy milyen birodalmi elnyomás alatt lenni?! Oroszország és Kína nem érti a szabadság eszményt, és nem is jófej azokkal, akiket felhasznál birodalmi céljaik elérése közben. A magyarországi rezsim kapcsolatai a keleti despotákkal árulás, szembeköpése Szent Istvánnak, Mátyás királynak, Petőfi Sándornak és sorolhatnám hosszan a valódi fejlődésért aktívan tevő történelmi nagyjainkat. A narancs rezsim emberi minőségének alacsony szintjét jelzi a választása, hogy keletről bármit is remél és megtagadja mindazt, amit a nyugattól kaptunk.
A főtérről elsétáltam a Munkácsy emlékházhoz, amit szintén EU-támogatásból újíttatott fel a város pár éve. A Gyulai út elején a 19. század második felében néhány nemesi, vagyonos család kúriát építtetett. Ezek közül kettő a mai napig fennmaradt. Az egyik az előbb említett és a fotómon is szereplő emlékház, a másik átlósan vele szemben tekinthető meg, amiben jelenleg már a bábszínház van. A fejlődés jele, hogy kispolgári/paraszti származékként a szép tavaszi napsütésben szabadon bemehettem a kúria udvarára és körbejárhattam, sétálhattam az egykori angolkert-töredékében és üldögélhettem pavilonja alatt. Nos, mindezt a feudális rendszerben nem tehettem volna meg. Esetleg szolgálóként vagy más alacsonyabb rendű kisegítő személyzetként. A társadalmi és vagyoni egyenlőtlenség időnként szétveti a "szép világot" és a régi rend védelmezői ronda véget érnek az esztelen tombolás során. Lásd Bajcsy-Zsilinszky Endre elgondolkodtató sorsát, aki ifjú korában halálosan megsebesítette Áchim Liker Andrást. Természetesen nincs isteni igazságszolgáltatás, pusztán érdekeikért küzdő emberi lények vannak. És a küzdelem minden szinten zajlik. Vészes naivság azt hinni, hogy minden rendben van és nem zajlik már a III. világháború, vagy a pici magyar langymeleg kakiban egy hideg polgárháború, amit a narancs rezsim vív 14 éve mindenki mással szemben és ehhez erőforrásért keleti despotákhoz folyamodott, amivel árulást követett el.
A Habsburg-birodalom 19. századi kataszteri térképből vettem ki egy kis részletet, amin zöld vonallal rajzoltam körbe a jelenkorban emlékházként működő kúriát. A másikat, amiben a bábszínház van, zöld pöttyel jelöltem. A képen látható még a liget egy része a valamikori sörházzal, amiben a 21. században a Körösök Völgye Látogatóközpont található meg. Ha azt hiszed, hogy a 19. századi nagy arányú fejlődés a vagyonos nemeseknek volt köszönhető, tévedsz. Azok foggal-körömmel ragaszkodtak birtokaikhoz és előjogaikhoz, és ezzel akadályozták a fejlődést, aminek negatív hatásait a jelenben is nyögjük. Nem lehet országot fejleszteni, amikor az ember a saját vagyonát gyarapítja és nem győzi elrejteni a milliárdokat magántőke alapokba. Ha azt hiszed, hogy a jelenkor nemzeti=nemesi gazemberei jót tesznek az országnak, sürgősen tanuljál a történelemből és tanulmányozd a diktatúrák "fejlődését" és hogy mi is történik az ilyen rendszerekben az emberekkel. Amit a nyugattól kaptunk, hogy például én a jelenben békésen ücsöröghetek szinte bárhol kedvem szerint és fotózhatok, gyarapíthatom kreatív projektjeimet, a nyugatról jött fejlődésnek köszönhetem. És ebben benne vannak többek közt a nő mozgalmak is. Én látom és értékelem az értékeket, valamint tudatában vagyok a béke törékenységének és annak is, hogy mindezt kötelességem a saját jól felfogott érdekemben védelmezni! Ha erre te nem vagy képes, "nyomorult és tudatlan állat" módjára végzed be. Persze előfordulhat, hogy tömeges inaktivitás esetén, majd a robbanás során magam is a "romok alá" kerülök, de ezt is figyelembe veszem döntéseim meghozásakor.
Lásd derűs képválogatásomat. Lásd, milyen szép a világunk! Ami bármikor pokollá válhat, mert a többség (sajnos) egyre kevésbé képes gondolkodni.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése