Kezdődik

A gyilkos galóca Amanita phalloides zsenge termőtestét ugyanott találtam meg, ahol tavaly az utolsót fotóztam le.
A hírhedt gombánk Békéscsaba belvárosában a gyertyánokkal társult, így több helyen megtalálható az Élővíz-csatorna környékén. A májusi nagy esők serkentőleg hatnak rá, így biztosan bőven fog teremni. Igen, súlyosan-életveszélyesen mérgező, de csak akkor, ha nem ismerted fel, nem mutattad meg szakellenőrnek és megetted. Egyébként hasznos, mert a társfája segítője és gyökereinek védelmezője. Semmi értelme a kifejlett termőtesteit eltaposni. Ez természetkárosításnak minősül. Ismerd fel, fotózd le és hagyd békén. 

A gyilkos galóca három szembetűnő ismertetőjegye: fehér lemezek, gallér és bocskor. 

Egyébként ma több gombával találkoztam városi sétámon. Az egyik "lakcímen" olyan tobzódást láttam, hogy nem hittem a szememnek: változékony tinóru, begöngyöltszélű cölöpgomba, büdös galambgomba, sárguló pereszke, valamelyik susulyka. Egy hete jártam arra, akkor még nyoma sem volt a tömegnek. És ez csak egy városi élőhely, néhány gyertyán, semmi extra! Akkor most képzeld el, hogy mi lehet az igazi erdőkben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése