Jó időben jó helyen

Ma van a gombaklub délután fél hattól a Békés Megyei Könyvtár moziszobájában. Ezért kedden átmentem a hegyvidékre a mini gombakiállítás részére termőtesteket gyűjteni. Reméltem vagy sejtettem, hogy lesz gomba. Eszembe ötlött, hogy évente 3-4 alkalommal sikerül belefutnunk a tutiba, amikor elcsípjük a termőhullám elejét és még a helyiek sem tarolták le az élőhelyeket. Ez helyes előérzetnek bizonyult, mert a tegnapi túra mindent megadott, amiről a gombász álmodik. Gyertyán elegyes tölgyesben és bükkösben is hemzsegett a zsenge vargánya.
Úgy futottam fel a völgy meredek gerincére, hogy gombásztárs kétségbeesve kérlelt pár perc szünetért. De állt volna le a fene, amikor lépésenként csábított a zsenge zsákmány. Ki nem nézed belőlem, de vadászszenvedélytől pörögve megállíthatatlanul megyek a gombák után. Kitört belőlem a vérgombász a túra másik felében. Még szerencse, hogy az első részében a bemutató termőtestek zömét összeszedtem, így nem lett lelkiismeret furdalásom a tombolás miatt. 
A gerincen nem is kellett mennünk, már az elején, az emelkedőn teleszedtük kosarunkat, vászonszatyrunkat. Sajnos a gerincet elérve fakitermelő gépek dúlta erdei talajjal kellett szembesülnöm. Ez volt a másik oka a hátraarcnak. A zsákmány bőven elég volt, fölösleges lett volna elrontani az örömünket a sétával a tarvágásig. Az emelkedő tetejéről lefotóztam az egyik kedvenc kilátásomat. Olyan szép még a völgy, de a betelepülés és a fakitermelés a klímaváltozással együtt megsemmisíti a csodát. Nem tudom, hogy még meddig gyönyörködhetek benne. A melegedést jelzi, hogy a bükkösben is terjed a melegkedvelő kenyérgomba és varashátú galambgomba, valamint a tintahalgomba. Szerintem nem sok kell, hogy császárgalócát lássak a völgy belsejében. 
Hárman gombásztunk, és 8-10 kiló gombát szedhettünk. A képen csak a zsákmány egyik fele látható, valamint a tudományos kosaram, amivel lefotózott egyik gombásztársam. Én ehető gombát magamnak nem szedtem, de kaptam a zsákmányból varashátúakat. Egyik kedvenc gombám. 
Ünnepnap volt a kedd. Mindent megadott az erdő, amire csak vágyhattam. A vadászat élményét, a gombák kavalkádját, a tökéletes erdei hangulatot. Ennyi jótól bárki szárnyalt volna. Ezért sem éreztem nehéznek a felrohanást a gerincre. Kívánom, hogy te is tapasztald meg a jó időben jó helyen élményét. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése