Étek vagy méreg

Egyszer egy ezoterikus honlapon olvastam egy csacsiságot, miszerint óvakodjunk a gombák fogyasztásától, mert ártalmasak, mérgezőek. Homlokomra futott a szemöldököm. Az ilyen intelmek alapja a tudatlanság, az igénytelenség, hogy utánanézzünk a valóságnak, illetve a gyerekes ódzkodás az ismeretlentől.
Tény, hogy a gombák meglepő kinézetűek. Bár ne feledjük, hogy amit mi gombának nevezünk az tulajdonképpen a gomba „gyümölcse”. Egy szép piros alma az emberek 99%-át vonzza, addig egy fehér gomba, tippem szerint, 10 emberből 1 érdeklődését kelti fel.
Nekem sose volt gombafóbiám. Sőt, a gyapjas tintagomba megismerése után erőteljes gombamánia alakult ki nálam. Egyre több fajt akartam megismerni, és a különösen szimpatikusokat megkóstolni. Természetesen a gyilkos galócát sose találtam vonzónak. Ismeretekkel a fejemben indultam neki megismerni a gombák csodálatos világát. Ezért csodálkoztam és háborogtam az egyértelmű tiltáson. Agyamon átfutott pár ok, amiért a kedves cikkíró tiltja a gombák fogyasztását:
- tényleg vannak halálosan mérgező gombafajok,
- a gombák egy része valóban okoz gyengébb, erősebb mérgezést,
- egyes gombák annyira aromásak, hogy kiválthatnak allergiás reakciót,
- a kitin miatt nehezen emészthető a gomba, tehát a mohóknak feladja a leckét a nagy adagnyi gombaétel megemésztése,
- a gombaétel romlékony, tehát ételmérgezést is okozhat,
- illetve egyes gombák nagy mennyiségben képesek megkötni a sejtjeikben nehézfémeket.
Ezek egymás után átsuhantak az elmémen és egymás után ütöttem félre őket a tapasztalataimmal. Egyetlen egyszer szaladtam bele a mohóságom okozta hibába, amikor nem tudtam ellenállni egy különösen jól sikerült lilatönkű pereszkés pörköltnek és emberes adagot befaltam belőle. Órákig guvadt a szemem a teltségérzettől. Ennyi volt eddig összesen a negatív tapasztalatom a természet különceivel. Sose hánytam, sose kaptam hasmarsot magam szedte gombától. Kórházba pedig pláne nem kerültem a kedvenceimtől.
Butaság lenne kihúzni a gombákat az ennivalóink listájáról, mert összképet nézve a gomba egy nagyon jó és egészséges táplálékforrás. Ugyan 90%-ban vizet tartalmaz, és fehérje tartalma elmarad még a szójáé mögött is, azonban az állati húshoz hasonlóan az emberi szervezet számára szükséges összes fehérjét tartalmazza! A szója nem ilyen. Ráadásnak szén-hidrát, olaj, zsír alig van benne. Ásványi sókban gazdag, vitaminból D, E és B van benne. Enzimjei is jelentősek: maltóz, trehaláz, ureáz stb. Ami nagyon fontos, hogy ízanyagai miatt fűszerező értéke magas, és jól tudjuk, hogy a kellemes ízek serkentik az emésztést. Pluszba a gombának van gyógyhatása is, például természetes antibiotikum.
Ideális lenne, ha mindenki fogyasztana hetente legalább 10 deka gombát.
Gombafajok, amik nagy kedvenceim: mezei szegfűgomba, erdőszéli csiperke és a többi ehető csiperke, lilatönkű pereszke, nyárfa-érdestinóru. Ha hegyekben élnék, felvenném a listára a sárga rókagombát és a nemesebb tinórukat is.
Gombából lehet gombaételt készíteni, pl.: rántott gombakalapok; gombás ételt, pl.: gombás rántotta; vagy fűszerként használni a gombát, amire közismert példa a szarvasgomba. Egyébként a legnépszerűbb fűszergomba elsőségéért szoros versenyben van a sötét trombitagomba és a vargánya is. Fűszerezésre még kiváló a gyakori, könnyedén gyűjthető mezei szegfűgomba. Ennek annyira jó íze van, hogy falatozása közben elégedetten hümmögök. Nagyon finom.
Összefoglalva az írásom lényegét: nem kell félni a gombáktól, helyük van a konyhában.
Azonban fogadjuk meg a gyakran életmentőnek bizonyuló jó tanácsot, a magunk szedte gombát mindig mutassuk meg szakellenőrnek! Ez különösen a kezdeti időkben fontos, amikor még nem tanultuk meg felismerni a kedvenc fajainkat, amiket később rendszeresen gyűjteni fogunk. Az első élmény gyakran az, hogy a szakellenőr a gombáinkat kiönti a kukába. De menni kell, ismerkedni a gombákkal, és néhány év alatt összegyűlik a kellő tapasztalat. Azonban sose bízzuk el magunkat! Mindig legyünk körültekintőek, ha vadon nőtt gombát akarunk megenni. Ebben az esetben életre szóló kellemes élményeket adnak nekünk a természet különcei, a gombák.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése