Rizikének álcázza magát

A begöngyöltszélű tejelőgomba Lactarius zonarius a kezdő gombászok csali rizikéje. Engemet is elgondolkoztatott, amikor először találkoztam vele. Álmélkodva szaglásztam, mert kellemes gyümölcsillata volt. Nézegettem a világossárga kalapján a körkörös mintázatot, a tönkjén a mélyedéseket és egy kérdés jött elő, talán rizikét találtam? Az akkori könyveim határozott nemet mondtak, mert a rizikék nem élnek tölgyesekben. Ez a szép, sárga gomba viszont a tölgyek alatt nőtt. Fellapoztam egy komolyabb gombahatározót, talán a Gombászkönyvet . Megtaláltam benne a csali rizikémet, és megtudtam a nevét, valamint a szomorú tényt, hogy nem ehető, mert égetően csípős ízű.
Bár hasonlít a rizikékre és csábító a kellemes illata, de ne szedd fel az ehető rokonai helyett.
A begöngyöltszélű tejelőgombának közvetett haszna van, gyökérkapcsolt gombaként segíti a tölgyeket és egyéb lombhullató fákat. Ezért tiszteld és ne taposs rá!

Kiegészítés: A kezemben lévő termőtestnél sokkal nagyobbakat szoktam találni. Ez egy méreten aluli példány. Talán a szárazság akadályozta a növekedésben. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése