Helyzetjelentés

Vasárnap a Doboz környéki erdőkben, faültetvényekben bóklásztam. Itt fotóztam le a legutóbbi "Csak egy kép" gombáját, a bükkfa-taplót Fomes fomentarius. A tapló fakeménységű termőtestei télen-nyáron, fagyban és aszályban egyaránt megfigyelhetők.
Kalapos gombából csak két fajt láttam, egy picike csengettyűgombát Pluteus spp. tölgyfatuskón, és néhány molyhos tinórut Xerocomus subtomentosus, amik az út szélén, a talaj repedéseiből bújtak elő. Kettő már összeszáradt, egyet csócsált a tinórufaló penész, egyet felvettem, hogy megnézzem a pórusait, és az ötödiket helyén hagytam, hogy megörökítsem. Megdöbbentő volt, hogy a csontszáraz erdőben nemezestinórura leltem.
Ennél még többet tud nyújtani a tapasztalt, sokat látott gombászoknak egy speciális élőhely, aminek lápos talaja elég nedvességet meg tud őrizni. Itt a legnagyobb aszályban is rá lehet lelni az ízletes vargányára Boletus edulis.
Az országban többfelé terem a sárga gévagomba Laetiporus sulphureus, ami az előző helyzetjelentésem főszereplője volt.
Aki valami különlegesebbre vágyik, tölgy elegyes erdeinkben keresgélhet májgombát Fistulina hepatica. Egy picike példányt találtam vasárnap. Túl kicsi volt az ételkészítéshez, azonban élőben láthattam az egyik legfurább gombát.
Az aszálynak egyetlen előnye van, hogy jobban megbecsüljük a szárazsággal dacoló gombáinkat. Ha ők kitartanak, mi is kibírjuk. Előbb-utóbb itt az évszakváltás, megjönnek a nagy esők, és bőségesen teremni fognak a kedvenceink.

Kiegészítés: Szerda este a front előtt kipattant zivatarok közül az egyik átvonult Békéscsabán. A hidegfront felhőzete a reggeli órákban érkezett meg. Fél kilenckor áztató esőre ébredtem és élénk szélre. Az előrejelzés teljesen bevált, eddig 15mm csapadék hullott, és folyamatosan esik. Jövőhéten még egyszer rákapcsol a déli forró légtömeg, és 25C fölé fog ugrani a hőmérséklet, aztán a hónap végén megjön az igazi ősz.
Úgy néz ki, hogy teljes kavarodás várható a gombák terén, a hideg-meleg váltás miatt nyári és őszi fajok vegyesen fognak előjönni. Meglepetésekre számítok. Ideje elővennem a gombász felszerelésemet.

2 megjegyzés:

  1. Békéscsabára megérkezett. Este zivatar vonult át, záporesőt hozott, aztán reggel a hidegfront csapadéka és szele ébresztett. :-) Jelenleg is esik. Végre őszi időjárás van! Aztán jövőhéten jön még egy hőhullám, majd drasztikus lehűlést jelez a GFS. Bár az előrejelzés 7 napon túl legendásan megbízhatatlan. ;-)

    VálaszTörlés