Sok jó gomba kis helyen is elfér

Az élővízcsatorna Békéscsaba-Gyula közti szakaszán, a bicikliút és a csatorna közti fasorban van egy hely, amit nem nőtt be a borostyán Hedera helix, kevés benne a cserje, pl.: kecskerágó Euonymus angustifolius, kökény Prunus spinosa, egybibés galagonya Crataegus monogyna, bodza Sambucus nigra, így könnyedén bejárható. Két fafaj dominál ezen a kis helyen, a kocsányos tölgy Quercus robur és a mezei juhar Acer campestre. A két őshonos, lombhullató fának köszönhetően sokféle gyökérkapcsolt gomba él ezen a kis helyen: galambgombák Russula spp., apró tinóruk Xerocomus spp., és a gyilkos galóca Amanita phalloides. Bizony, itt találkoztam először a gombamumussal 2003-ban. Éppen szétszedtem egy galambgombát: "tényleg pattanva törik...", amikor újabb "áldozat" után kutatva megláttam a kb. 15 cm magas gombát egy tölgyfa tövénél. Pár másodperc elég volt az azonosításához, mert a friss termőtesten mindegyik határozóbélyeg megvolt: a feltűnő bocskor, a nagy gallér, a fehér lemezek és a zöldes-barnás kalapszín. Örültem a szerencsémnek, elraktam a szépséget, és az összes ismerősömnek, akit aznap el tudtam érni, megmutattam. Természetesen senki sem evett belőle.
Sajnos idén nem jött elő. Jelenleg az élőhelyen fülőkék
Gymnopus spp. és egyéb korhadékbontók teremnek, a gyökérkapcsolt fajoknak nyoma sincs. Attól tartok, hogy hiába lesz még csapadék, az alacsonyabb hőmérsékleten nem fognak teremni. Pedig jó lett volna bemutatni a gombaklubban a legmérgezőbb gombánkat, a gyilkos galócát.
***
Az élővízcsatornát kísérő partvédelmi fasor helyi természetvédelmi terület. (Remélem, hogy a védelem kiterjed a Veszelynél található idős nyárfatelepítésre is, amiben otthonra talált a kétlevelű sarkvirág Platanthera bifolia!) Picinyke menedéke az élőlényeknek. Ha csak egy kis részletét fotózom le, fel sem tűnik, hogy mennyire szűkös helyen zsúfolódtak össze a növények, gombák, állatok. A fotó hangulatos, szép, de a képen túl balra és jobbra is szántók vannak. Egy keskeny sáv a zöld. Sokkal több természetes élőhelyre lenne szükségünk. Sajnos ez nem az. Csak másolja az eredeti társulásokat, miközben lenyűgöző bizonyítéka a természet szívósságának. Becsülöm a kicsit és mai napig lelkesen gyűjtögetem a helyi gombákat, de összehasonlítva a szűkebb hazám természeti kincseit egy valódi erdőével, sajog a szívem. Elkótyavetyéltük az igazi vagyonunkat. A természet gazdagsága az egyetlen örökké érvényes érték.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése