Gyapjastönkű pókhálósgomba

A gyapjastönkű pókhálósgombáról Cortinarius claricolor nem készítettem élőhelyi fotót, csak otthon fotóztam le a termőtesteit. Itt van egy fotó a gombáról természetes környezetében.
A fotómon lévő példányok kissé megviseltek, de jól megfigyelhető a jobb alsó sarokban lévőn a pókhálósgombákra jellemző vélum. Ez a faj hazánkban nem található meg. A mostani erdélyi gombatúrám során gyűjtöttem bükkel elegyes lucosban. A lucfenyő volt túlsúlyban azon a részen, ahol a gombát találtam. A kép nem adja vissza a termőtestek méreteit, de egy jó közepes termetű gomba. A legnagyobb kalapátmérője kb. 10 cm volt. Elég jellegzetes faj, mégsem találtam a sárga könyvben, amiben csak említés szintjén szerepel egy másik pókhálósgomba, a selymestönkű C. turmalis hasonmásaként.
A gyapjastönkű is a Phlegmacium alnemzetségbe tartozik. A kalapja nedvesen nyálkás, de a tönkje száraz. A húsa fehéres, nem változtatja színét, nincs jellegzetes szaga. A lemezei fehéresek, barnásak. A véluma, "pókhálója" feltűnő. Termete, tulajdonságai alapján a Phlegmacium csoportban kerestem, de fotó nélkül nem találtam meg. Dima Bálint határozta meg. Köszönöm!

1 megjegyzés:

  1. Szia, iment olvastam egy cikket es rogton rad gondoltam mivel tudom, hogy belebotlottam itt is es nem volt mindig tulsagosan konnyu kibetuzni a CAPTCHAt.
    Lehet tetszeni fog a cikk neked is http://www.sylvialiuland.com/2012/04/bloggers-quit-using-captchas.html

    VálaszTörlés