Jól esett

Tegnap egész nap csendesen csepergett az eső, de azért alaposan eláztatta a félig vízhatlan dzsekimet. Természetesen nem tudtam ellenállni az esőnek és öt kilométert sétáltam. Ma még többet mentem, a kellemes nedves vegetáció illatban a nagy városi kört tettem meg. Tudom, hogy a Csaba parkban kell lennie ízletes kucsmagombának és reménykedve körülnéztem. Ma nem volt szerencsém. Ízletesre nem találtam rá, de akadt bébi májusi pereszke és négy darab fattyú kucsmagomba, valamint a házi tintagomba rokonságába tartozó apróság.
Ezek itt a picurka májusi pereszkék. Avart húztam rájuk. Napokkal később ismét felkeresem a kis csapatot. Jó lenne a fajról szép élőhelyi fotó. A májusi pereszke gyakori gomba, elég jellegzetes. A bébi termőtesteit is könnyedén felismertem és nagyon örültem nekik. Ebben a 2018-as bejegyzésemben a lemezeiről láthatsz jó fotót. Az egész gomba krémes-fehéres színű, a spórapora fehér. Feltűnően lisztszagú. Kalaphúsa vastag. Egy helyen nőhet a tövisaljagombával, ami más karakterű, tehát nem összekeverhetők.
A parkban talált fattyú kucsmagombák szebbek voltak mint peches lakótelepi társaik, amikre ráléptek a jövő-menő lakók. A fattyút könnyű megkülönböztetni a cseh kucsmagombától, figyelj a képen is látható sötét bordákra a süvegjén. Egy üregű, de süvegje részben szabadon lóg. Erre utal a tudományos nevében a semilibera, aminek a jelentése "félig szabad". Jobb ízű mint a cseh, de ugyanúgy 20 perces, vagyis alaposan meg kell főzni. Ha nem találsz ízletes kucsmagombát, csak a fattyúra akadsz rá, ne szomorkodj, tényleg jó gomba.
A gyönyörű magnóliát 13-án a városban fotóztam. Ugyan díszcserje, nem őshonos nálunk, de évmilliókkal korábban, a miocén melegebb földtörténeti korszakában élt hazánk területén a liliomfa Magnolia mirabilis. Jó tudni, hogy a fajunk olyan sok szén-dioxidot engedett a légkörbe, hogy annak szintje elérte a miocén korit. Képzeld el, hogy ennek hatására miféle változások indultak el. Ne tévesszen meg 2021 hűvösebb tavasza. Globálisan egyre melegebb van. Engem meglepett 2017-ben, hogy a császárgalóca nemcsak a Mecsekben, de a Bükkben és a Zemplénben is jól érzi magát. Kíváncsi vagyok, hogy miként alakul az időjárás. Biztosan lesznek meglepetések.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése