Emlékeimből élek

2019. augusztus 3-án mobillal örökítettem meg a vízcseppet a drótkötélen. A háttérben a gombásztársam nézte a Körösök összefolyását. Doboz-Szanazugban voltunk, a kettes számú indikátor helyemet jártuk be. Három éve voltak zivatarok nyáron, így tudtak teremni a gombák. Aztán augusztusban jött egy hőhullám, ami alaposan odaütött a gombáknak és mindenki másnak is. Huh, igazi forró napok robbantak ránk, vagyis már másnap, augusztus 4-én napos, száraz, tomboló nyári nap volt. Ütötte egymást a kettő, egyiken tényleg kellemesen hűvös, csepergő esős időben sétáltunk, másnap már izzadtunk és fonnyadtak a vékonyabb húsú, kisebb termőtestek, például a rozsdásszárú fülőkék.
Borvörös susulyka élőhelyi fotóját negyedikén készítettem Doboz-Szanazugban. Elképesztően változatos tud lenni a meleg évszak időjárása, ha elérik hazánkat esőt adó, markáns frontok. Idén valószínűleg globális jelenség okozza az európai negatív csapadékanomáliát. Láttam emlegetni a
La Niñát a mostani anomália kapcsán. Azonban fontos észben tartani, hogy tényleg zajlik egy az egész fajunk jövőjére ható, általunk felpörgetett felmelegedés is, ami fokozza az időjárási szélsőségeket. Ezt tetézzük a helytelen tájhasználattal. Például túlságosan eredményes lett az Alföld lecsapolása. A csatornákká silányított, egyenes folyók tényleg elvezetik a vizet és húzzák magukkal a talajvizet is. Amikor egy nagyobb léptékű negatív anomália kialakul, az eleve vízhiányos táj ripsz-ropsz félsivataggá változik. Ez történt meg idén.
2022-ben május 12-én láttam legutóbb több gombafaj termőtestét egyszerre az íróasztalomon. A lapon nyolc volt, mind korhadékbontó. Elképesztően hiányzik a megszokott rutin és aggódok, hogy kijövök a gyakorlatból. A gombahatározás elméleti része fixen a memóriámban van, hiszen folyton ismétlem, a szakkönyveimet állandóan forgatom, de a gyakorlati rész megkopik! Ezt nem lehet csak emlékezetből tolni. Ez az egyik aggodalmam, a másik, hogy egyszerűen veszélybe került a megélhetésem. A havi fixem értéke egyre csökken és döbbenten nézem az árak változását. Megszoktam a takarékos életet, de ez már kezd sok(k) lenni. Aggódok a tél miatt, hogy a szemétégetés apokaliptikus mértékű lesz. Gyakorlatilag mérgező füstben fog eltelni a hideg időszak. Garantált a tüdőkárosodás, ha csak nem veszek és hordok maszkot odakint.
2020. augusztus hatodikán az indikátor helyeimről ennyiféle tudományos gombát tudtam összegyűjteni. Ezeket bemutatási céllal szedtem össze. A tálcán vegyesen voltak fákkal társult és korhadékbontó fajok termőtestei. A blogomban szinte mindegyik fajról írtam, a karakterfajokról mint például a csoportos csiperke több cikket is. Kétkörösköz a jelentősen megváltoztatott tájprofilja ellenére még mindig sok gombának ad élőhelyeket. Azonban a vízhiány súlyosan károsítja a természet maradékát, és bizony eljöhet a nap, amikor te is megtapasztalod a szárazság durvább következményt, mert leáll az ivóvízellátás. Picit sem elképzelhetetlen! Befejezem ma estére a károgást. A cikk végén lévő képválogatás összes fotója 2020-as nyári felvétel Kétkörösközből és a Canon PowerShot A630-as készültek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése