Két éve történt

Ritkán jutok ki terepre és nincs is igazán mit dokumentálnom, így korábbi szezonok fotóemlékeit néztem át és 2018 szeptembere külön megtetszett. Az időjárás kicsit szerencsésebben alakult, mert augusztus végén jött néhány erősebb zivatarcella, amik ledobtak cirka 30 mm esőt, aminek köszönhetően a kilencedik hónap közepére felfutott a termőhullám. Nagyon jó gombatúrát tettem 2018. szeptember 15-én a háztájiban. Bőven megpakoltam a tudományos kosarat bemutató termőtestekkel. Ahogyan azt a nyitóképen láthatod te magad is. Békés megye nem a gombákról híres, de 2000 előtt itt is számos gyűjtő hordta a helyi piacokra a mezőkön, legelőkön szedett gombákat. A mezei szegfűgomba, sziki csiperke, mezei csiperke, erdőszéli csiperke, óriás pöfeteg stb. rendkívül népszerű vadon termő gombáink voltak. Sajnos a klímaváltozás teljesen feldúlta a szezont, és más negatív hatások is érték a gombákat. Évről évre egyre nehezebb hódolni a gombászatnak. Úgy néz ki, hogy idén is száraz lesz az ősz első fele.
Két éve a picivel jobb helyzetben szeptember 17-én gyönyörű változékony tinórut fotózhattam a városban a Ligeti soron. Aztán berobbant az aszály, és véget vetett az augusztusi zivatarok keltette termőhullámnak. Hiába mentem a hegyvidékre 22-én, odaát is szárazság volt. Alig tudtam a gombaklubba termőtesteket gyűjteni. Hihetetlen, hogy 2013-ban egészen másmilyen időjárást tapasztalhattam meg. 1000 méter felett alig 10 Celsius fok volt, mindenről csöpögött a víz az esők és a bőséges harmat nyomán, ami könnyen lehet, hogy nyitottabb részeken dér volt. Az ízletes vargánya termőhullám olyan pazar volt, hogy a hideg elől a hegyről levonult szedők nyomán kibújt újabb adagot már senki sem szedte le, így hárman szemezgethettünk. Dugig pakoltuk a csomagtartót. Biharfüreden rajtunk kívül senki sem járt. Az egész katlan a miénk volt. Fantasztikus emlék az első találkozásom az őszi magashegységgel. Azóta teljesen megváltozott a Bihar. 2018-ban elképesztő aszállyal szembesültem. A helyi szedők hatalmas területeket jártak be a vargányáért és megkérték az árát. Az átvevő adott is kilójáért 35 lejt. Pár év alatt a klímaváltozás számos jelével találkozhattam. Számomra egyértelmű, hogy nyakig vagyunk a forró lében és még mindig rotyogtatjuk.
2018 őszi aszálya megnehezítette a Magyar Természettudományi Múzeum gombakiállításának megszervezését. Azonban a gombászok nem hagyták cserben a kiállítás szervezőit, dr. Vasas Gizellát és dr. Locsmándi Csabát, és messzire elmentek a bemutató termőtestekért és végül 326 fajt lehetett megtekinteni. Ez egy nagyon hasznos rendezvény volt az éppen akkor a vizsgára készülődő békéscsabai szakellenőr-tanuló csoportnak, akik közül páran velem együtt eljöttek megnézni a kiállítást. Most nekem is jól jönne ismétlésnek egy ilyen gombatárlat végignézése, mert idén alig van lehetőségem a gyakorlásra. Ez azért aggaszt. Az elmélet tudása a gombák esetében nem elég. Nagyon reménykedek az esős novemberben, mert tavaly pazar ajándékot adott nekünk. Biztos, hogy sokat fogok terepre menni. Nyílt helyen, a távolságot tartva minimális esélye van a vírusnak egyik embertől eljutni a másikig, vagyis túrázni biztonságos. Novemberben nagyon jó termőhullám lehet, amit érdemes kihasználni. Sajnos a november lett az október, és decemberrel nem a tél kezdődik el, hanem az ősz ér véget. Őszintén szólva erősen kétlem, hogy az eltelt napokban a dátum ellenére bárkinek is őszi hangulata lett volna. Igazi nyári idő tombol napközben és úgy néz ki, hogy a mostani hidegfront sem söpri el a meleget. Jövő héten ismét 30 Celsius fok közelébe melegszik nappal a levegő. 
Két évvel korábbi fotóm az ősz egyik jelképéről a kikericsről. Idén már fotóztam a hosszú hétvégés dunántúli kalandozásom zárónapján Iharosberényben. Sajnos a háztájiban idén sem fogom megtalálni, mert itt nem esett elég eső, hogy ki tudjon hajtani. Ráadásnak Kétkörösközben ritka. Bár egyszer egyetlen egy tövet találtam márciusi túra során és pont ott, ahol él, a Marói erdőben. Pech, hogy ezt az erdőrészt az évek során alaposan megritkította a fakitermelés, és a megváltozott mikroklíma biztosan negatívan érintette a kikericset is. Tudom, hogy gyakori növény több tájegységünkben és lesz még hozzá szerencsém, de az igazi öröm az itteni dokumentálása volna. Jó, nem panaszkodok, van egy-két őszi virágzású értékes vadvirága Békés megyének, amiket hamarosan felkeresek. Imádom a gombákat, de természetbúvárként a növényeket is szívesen fotózom vagy fogyasztom. Hamarosan itt a sütőtök és a szelídgesztenye szezonja. Bár nagyon drága lesz a tavaszi fagyok miatt a gyümölcs és a kártevői miatt a dió sem olcsó, de nincs ősz sült tök és gesztenye, almás lepény és zserbó nélkül. Ideje élvezni a harmadik évszak gazdagságát. És biztos lehetsz benne, a gombák is készülnek az optimális időre, amikor megtapasztalhatod őrült tobzódásukat. Irány a természet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése