"Not bad"

A tarka koronafürtöt Securigera varia városi gyomtársulásban fotóztam a napi sétám során. Nem igazán nevezhetem gyomnak, mert értékes takarmánynövény és méhlegelő. A pillangósvirágúak családjába számos haszonnövény tartozik, és az egyik legfajgazdagabb család a zárvatermők között. Nagyon hosszan sorolhatnám az ismert és kevésbé ismert hüvelyeseket. Ezért sem lepett meg, hogy a kis területen többükkel találkoztam. Amikről nem lőttem fotót: takarmánylucerna Medicago sativa, komlós lucerna Medicago lupulina, fehér here Trifolium repens, ami ismertebb mint szerencsenövény, ez a négylevelű lóhere, mogyorós lednek Lathyrus tuberosus
A sárkerep lucernáról Medicago falcata viszont készítettem fotót. Ez látható a második képen. A városi gyepfelületen talált sokféle pillangósra jó magyarázat a hasznosságuk, hiszen többük takarmány. A megye évszázadok óta a mezőgazdaságáról híres. Ezért a fajok megjelentek a megyeszékhelyen is. Valószínűleg néhány pillangóst nem vettem észre, többen is lehetnek a gyomtársulásban tekintve a család fajgazdagságát. Bármennyire meglepő, de a sok lágyszárú mellett fás szárú fajok is szép számmal vannak a családban, például a fehér akác Robinia pseudoacacia.
A közönséges bakszakáll Tragopogon orientalis a pillangósoknál is nagyobb családba tartozik, az őszirózsafélék közé. Ezért sem lepett meg, hogy a kis területen további rokonait találtam meg: közönséges cickafark Achillea millefolium, mezei katáng  Cichorium intybus, keszeg saláta Lactuca serriola, mezei aszat Cirsium arvense, útszéli bogáncs Carduus acanthoides, pongyola pitypang Taraxacum officinale, pipacslevelű zörgőfű Crepis rhoeadifolia, egynyári seprence Erigeron annuus, ami idegenhonos özönnövény. Ez eddig nyolc faj, de biztos, hogy az őszirózsafélék közül sem vettem észre mindegyiket. 
A közönséges gyújtoványfű Linaria vulgaris görvélyfűféle az ajakosvirágúak rendjében. Az egyik szebb és kedvesebb megjelenésű gyomnövényünk. Rokonai az ökörfarkkórók. Lehet, hogy az is volt a gyomtársulásban. Egyébként az eddig bemutatott növényeken kívül vetési pipacs Papaver rhoeas, lándzsás útifű Plantago lanceolata, útszéli zsázsa Lepidium draba, pásztortáska Capsella bursa-pastoris, szőrös disznóparéj Amaranthus retroflexus, madárkeserűfű Polygonum aviculare, erdei mályva Malva sylvestris, papsajtmályva Malva neglecta, apró szulák Convolvulus arvensis, tarackbúza Elymus repens, angolperje Lolium perenne, egérárpa Hordeum murinum került a listámra.
Ahogy ott járkáltam a növényeket felírva a kis jegyzetfüzetembe és már húsznál tartottam, a "not bad" meme jutott eszembe. Összesen huszonnyolcat ismertem fel, de harmincnál is több élhet a 850 négyzetméternyi területen, amit a Google térképen mértem le.
Ironikus, hogy a gyomtársulás fajgazdagabb mint az áprilisi bejegyzésben bemutatott szálalt tölgyültetvény Mályvádon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése