Keserű öröm

Október végén levizsgázott a negyedik szakellenőr csoport is a helyben indult tanfolyam zárásaként. Háromnál tanárként jelen voltam, de negyedszerre nem vállaltam az oktatást, mert nem tudtam volna gombát mutatni a két általam vezetett terepgyakorlaton a tanulóknak. Ez a kép 2016. augusztus 28-án készült a második terepgyakorlaton az első tanfolyam során, aminek keretében Biharfüredre mentünk gombászni. Szerencsénk volt, jól időzítettem, pont elcsíptük a termőhullám első felét és pazar zsákmányt gyűjtöttünk! Bőven volt ennivalónak jó gomba és tudományos fajok is. Ez egy csodás emlék. Öt évvel később a harmadik tanfolyamnál, 2021. július 31-én egészen másként nézett ki Biharfüred, az egykori gombaéden. A bajt pedig lehet fokozni, mert 2023. június 25-én olyan gombátlansággal szembesültem kiváló erdőkben, amire a helyzet ismeretében se voltam felkészülve. Egy tucatnyi varashátú galambgombán kívül semmiféle ehető gomba nem volt. Hogy milyennek kellett volna lennie a gombahelyzetnek a hegyvidéken június második felében? Szemléltetés 2019-ből. Maximális élmény, tökéletes gombatúra volt. Ezt a hihetetlen gazdagságot számoljuk fel a túlterjeszkedésünkkel! És ez az egész globális jelenség! A fajunk az egész élővilágra hat, nincs olyan pontja a bolygónak, ahol ne lenne műanyag szennyezés például. A gyors felmelegedés hihetetlen ütemben alakítja át az élőhelyeket, ami helyben, de hegyvidéken is megfigyelhető az erdőkön. A blog egy értékes dokumentuma a változásoknak. Most már egyértelműen ezért vezetem tovább, mert még hét évnyi adatsor és ki fog rajzolódni a döbbenetes folyamat, hogyan veszítjük el a természetet, hogyan számoltuk fel az életünk alapját. Miközben örülök annak, hogy nő az érdeklődés a gombák iránt, közben gyászolok, mert látom a veszteséget. És lassítani se tudtam a rombolást, hanyatlást. Ezért keserű az örömöm.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése