A termőhullám vége

Ma reggel hétre kimentem a piacra, mert gombákat akartam látni. Természetesen hazafelé sétálva az utcákon szintén a termőtesteket figyeltem, és egy háznál két lucfenyővel társulva négy gombafajt is találtam, majd ide visszamegyek termőtestekért pontosabb meghatározni a nemzetségeket, de az egyik gomba biztosan fenyő-pereszke volt. Ez egy újabb megerősítése annak, hogy a fákkal élő gombák is teremni kezdtek. Pechükre fagyos légtömeg érkezik észak felől. Egy ilyen hideg betörés teljesen átlagos november végén, sőt már korábban is előfordult, hiszen pár éve októberben fagyott le minden, de most kellemetlenebb, mert a késve érkezett esőkre reagáló gombák erőfeszítéseit, hogy szaporodási ciklusokat végrehajtsák, lenullázza a fagy. Szívesen gyönyörködtem volna még a gombakavalkádban. Azért kihoztam belőle, ami lehetséges volt számomra, még videót is készítettem, és szedtem kétszer jó, ehető termőtesteket. Ez tényleg tipikusan az a helyzet, amikor az ember egyik szeme nevet, a másik sír, mert jó látni a kedvenceimet és rossz látni, hogy termőhullámuk lenullázódik a fagy hatására. Természetesen marad gomba a terepen, mert a júdásfülgomba fagymentes-nedves időben egész évben terem, a kései laskagomba is tűri a hideget, és a téli fülőke a hideg évszak gombaásza. Sajnos a többi termőtest elfagy és fagyott gombát semmiképpen se gyűjtsél! A gomba romlandó alapanyag, ronda ételmérgezésed lehet tőle.
Ma még pörgött a csabai gombavizsgáló, a piacon öt árusítható gombából lehetett vásárolni, és amint írtam, a városban is nőttek a termőtestek. A feltámadó, élénk, hideg szél viszont jelezte, hogy a fagyos légtömeg beáramlása észak felől elkezdődött. A napfény még melegített, de a hideg szél átfújt. Egyszerre volt melegem és fáztam. Behúzva nyakamat a sálamba, zsebre dugott kezekkel siettem haza, és gondolatban a klímaváltozáson töprengtem, hogy hogyan lehet alkalmazkodni hozzá. Mert a változás egyértelmű, és csak úgy viselhető el, ha az ember reagál rá és új megoldásokat választ magának. A gombák négyszáz millió év alatt sokkal több krízist éltek át, kedvenceim alkalmazkodásában biztos vagyok, a saját fajoméban kevésbé. Az élet sokféle tanulságot kínál számunkra, rajtunk múlik, hogy mit hasznosítunk belőlük a saját érdekünkben.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése