Száraz június

Múlt hét pénteken jártunk kint Atival Pósteleken. Felöltött bennem, hogy le kéne fotóznom a vízhiányos talajt, de nem tettem, mert emlékeztem rá, hogy ezt megtettem egy másik száraz júniuson évekkel korábban. A nyitóképet 2017. június 11-én lőttem a génbankban. A mai bejegyzés összes képét annak az évnek a hatodik hónapjában készítettem az akkori mobilom öt megapixeles kamerájával. Olyan lehangoló volt a forró és száraz június, hogy nem fárasztottam magam a kamera használatával. Csak dokumentációs céllal lőttem a képeket és erre teljesen jó volt a mobil is. Azonban jól tettem, hogy csináltam fotós dokumentációt, mert az emberi elme furcsa torzítása, hogy a jelen alapján ítélkezik a valóságról lehetetlenné teszi a valós helyzet felmérését. Én már láttam száraz júniust, pontosan tudom, hogy mi várható, így hátradőlve nyugisan bíbelődök a felhalmozott képanyagom feldolgozásával itthon. Teljes butaság kullancsokat etetni a gombamentes élőhelyeken.

2017. június 15-én már virágzott a széleslevelű nőszőfű, amit pont abban az évben találtam meg Pósteleken. Ez az egyik nagy örömöm volt négy éve. Sajnos idén a hűvös tavasz miatt fejletlenebbek a növények és az állománynak rosszat tett a művelési út totális széttúrása a munkagépek által. Bár a berobbant melegben biztosan gyorsabban fognak nőni és talán hó végére kivirágoznak. Tavaly sikerült jó fotókat készítenem a nőszőfüvekről. Érdekes, hogy idén szúnyog kevés van. Egy éve a linkelt bejegyzés címe már beszédes, hemzsegtek körülöttem a vérszívók. Viszont idén csak egy próbálkozott táplálkozni belőlem. Ellenben kullancs három is landolt kézfejemen fotózás közben.
2017. június 19-én megtaláltam biztos lakcímén a nyárfa-érdestinórut, de a kalapon látható fura dudorok, betegség jelei, mutatták, hogy a gomba nem érzi jól magát. Idén is kerestem ugyanitt, de még nem jött elő. Más már talált a megyében szedhető méretű termőtesteket. Pedig a génbanki lakcíme szintén megbízható termőhelye. A génbank tavacskája talaj felől biztosít számára vizet, de a száraz levegő akadálya a termőtestképzésnek. A pénteki felmérő túrán az időszakhoz mérten csak jelzés értékű gombát találtunk. Esős május után június elején tombolni szoktak a kedvenceink. Mindjárt láthatsz egy linket, amit megnyitva ámuldozhatsz a különbségen.
2017. június 21-én átmentem a hegyvidékre gombászni. Mivel száraz-meleg volt a hatodik hónap, nem igazán vonzott az üres erdőkben való bóklászás és a fölösleges benzinégetés. A hónapban ugyan átvonult egy-két zivatar, de az igazán jó gombahelyzethez sekély vagy mediterrán ciklonok, vagy hullámot vető hidegfrontok bőséges csapadékjára van szükség. Sajnos 2021. májusában a minimum gombabummhoz szükséges 60 mm nem jött le, csak 47 mm esett. Az állandóan megerősödő szél félelmetes hatékonysággal szárítja az élőhelyeket. Ez a két ok untig elég, hogy a gombák ne tudjanak teremni. Pedig esős május esetén hihetetlen a június, lásd 2018. június 23., amikor gombaédenben éreztem magam. Ilyen idén nem lesz. Hiába nézem a GFS-t, nem változik az időjárási helyzet. Nem mutat esőt adó ciklonokat.
2017. június 29-én a Körös Klubnál gombásznapot tartottam gyerekeknek az egyesület szervezte biológus tábor keretében. Felül középen láthatók a bemutató kiállítás friss termőtestei, minden más tapló vagy múmia volt. A friss gombák mind gyökérkapcsolt fajok termőtestei voltak, galambgomba, tejelőgomba, susulyka, érdestinóru. A kevés eső nem tudta átnedvesíteni a korhadékbontók táplálékát, így azoknak esélye se volt teremni.
Négy évvel később 2021. júniusa is tipikus száraz nyárkezdetként fog bekerülni a dokumentációmba. Inkább nézegetem a jobb évek képanyagait. Fölösleges fárasztanom magam terepjárással. Csak a kullancsokat tudnám megetetni, amire nem vágyom. Azonban biztos vagyok benne, hogy ez az év is adni fog nekünk legalább egy fantasztikus gombabummot. Türelem jó időt és gombát terem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése