Gravitáció


Hét éves korom óta érdekel a csillagos égbolt, amikor édesapám megnevezte nekem a Nagy Göncölt, a legismertebb és kisgyerek szemnek is feltűnő csillagképet. Hét évvel később egy júniusi napon az egyik tanárom a vándortáborban, az orfűi esten megkérdezte tőlem, hogy látom-e, melyik kettőscsillag a Nagy Göncölben? Ekkor jöttem rá, hogy romlik a látásom. Ő segített, és rámutatott a szekér rúdjának középső csillagára, ami egynek látszik, pedig tényleg ketten vannak: Alcor és Mizar, amik csak látszólag vannak egymás közelében, optikai kettőscsillagot alkotnak. A csillagok után megtanultam felismerni a bolygókat. 97-ben elkápráztatott a Hale-Bopp üstökös, 99-ben a teljes napfogyatkozás. 2005-ben lett otthoni internetünk is, és rákattantam a NASA élő közvetítéseire. A Hubble űrteleszkóp utolsó szervizküldetését szinte az elejétől a végéig láttam. A sok-sok NASA közvetítésnek köszönhetően elég jó rálátásom lett az űrbéli munkákra. Lenyűgözőnek találtam az űrhajósok profizmusát és bátorságát. Bár ültem repülőn, de tutira nem mennék a légkör fölé. Pedig az egyik legjobb élmény rálátni a világegyetem ékkövére, a Földre. Gyönyörű bolygónk van.
Érdekel az űrkutatás, egyértelmű volt, hogy látnom kell a Gravitációt. Szögegyenes menekülő történet, a főszereplőnek csöbörbe vödörbe potyogva kell visszajutni a Földre. Közben van jellemfejlődés is szimbolikus jelenetek sorával megtámogatva. Remek film, de nem tudtam izgulni a főhősnőért, mert folyton azon keseregtem, hogy mekkora kár érte az űrkutatást. Szinte fájt, amikor egymás után tönkrementek a drága és hasznos eszközök. Kissé tuskó leszek, de kit érdekel egy ember sorsa, amikor tízezrek munkája, évtizedek fejlesztésének eredményei semmisülnek meg billió dolláros nagyságrendekben? Szép és jó, hogy egy ember küzd és ..., de a kár mértéke elképesztő és felülírja az érzéseimet iránta.
Szerencsére a valóságban űreszközeink megvannak. Bár az űrszemét egyre nagyobb probléma és a még működő eszközeinket is veszélyezteti.
Egyébként szívesen látnék más műfajú (kivéve horror), űrkutatással foglalkozó filmeket is, amik közelebb állnak a valósághoz mint a fikcióhoz.
A cikk végére beillesztettem a film legmeghatóbb jelenetének zenéjét.



Kiegészítés: Kedvenc "bullshit" űrkutatásos filmem az Armageddon. A könnyed szórakozás mellett kedvelem a komolyabb alkotásokat is. Tegnap hajnalban megnéztem Tarkovszkijtól a Sztalkert.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése