Téli képek

Gyorsan megváltozott az időjárás, a hó elolvadt. Jó visszanézni a pár napja készített téli képeket. Tizenhetedikén Pósteleken jártam Atival, kedden hazafelé jövet a csabai ligetben kattintgattam. Tudtam, hogy ki kell használnom a téli napokat, mert bizonytalan a következő hideg betörés. Vagy lesz vagy nem lesz. Persze simán előfordulhat, hogy ismét kissé nyugatabbra mozdul a szibériai hidegörvény vagy észak-nyugatról a Skandináv-félsziget felől ömlik ránk a fagyos légtömeg. A zimankó bármikor meglephet minket a tavaszi nap-éj egyenlőségig, ami március 20-án van. Sőt a fagyos szentek idején májusban is lehet didergős hajnal. Emlékszem olyan bolond áprilisra, hogy téli kabátban néztem a hózáport. Az időjárás, akár a gombák, bármikor kész meglepni minket. Azonban a klímaváltozás valódi, elképesztő nézni a GFS modellfutásain, ahogy az északi sarkot ostromolja a meleg levegő. A jelenkori globális felmelegedés oka a mi civilizációnk. Azért gyerekkoromban közel sem illant el ilyen gyorsan a téli időjárás januárban. Heteken át fagyban jöttünk-mentünk. A téli kabát csak március végén került a szekrénybe és váltottam át dzsekire. Örültünk a tavaszi enyheségnek. Aztán 2003-ban először tapasztaltam meg, hogy valami nagy furcsaságban élünk, mert márciusban már a dzseki is meleg volt, és plusz 25 Celsius fokban idejét éreztem az első fagylaltnak. Ilyesmi sosem fordult elő kiskoromban! Az első fagyi ideje mindig május végén volt esedékes, mert addigra lett elég meleg. Harminc év szaladt el, és újabb három évtized elteltével még drasztikusabb élményekben lesz részem, ha megélem. Hihetetlennek tűnhet, pedig valódi tapasztalataim igazolják a klímaváltozást. A valóságot őrültség tagadni. Fantasztikus teljesítmény fajunktól, hogy globális mértékben képes hatni a környezetére. Egy biztos, nem fogunk unatkozni, új és extrém kihívások várnak ránk. Távoli emlékké lesz 2021 fura tele is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése