Visszatekintő az őszre

A 48. hetének hétvégéjére, az advent első vasárnapjára télies idő érkezik hozzánk. Amikor a bejegyzést írom, apró hópihék szállingóznak. Odakint 0 Celsius fok van. Pár nap és hajnalonta fagyok lesznek Kétkörösközben és napközben a decemberhez illő hőmérsékletek. Szeptember vége óta az időjárás a hónapoknak megfelelő, egyelőre nem lepnek meg minket anomáliák. Hatalmas szerencsénkre tökéletes őszünk volt, nem ismétlődött meg 2018 és 2019 rendkívül száraz októberre. Időben érkeztek meg az első ciklonok és folyamatosan jött csapadék utánpótlás. Szeptemberben még komoly, 140 mm körül vízhiány volt egy méteren a talajban, ami mostanra 70 mm, vagyis nem kell félni belvizektől, a föld még tud tárolni az éltető vízből. Sajnos a hidegebb időben a talaj hőmérséklete gyorsan csökkenni kezdett, ami véget vetett az őszi gombák termőhullámának. A tájban csak a téli hármas maradt decemberre: júdásfülgomba, kései laskagomba, téli fülőke.
A tél érkeztével jó visszanézni az őszre. A nyitóképet október 11-én lőttem, ami az első gombákban gazdag túra volt. A második kép már 15-én készült, amin egymás mellett két rokon, az erdőszéli és nagyspórás csiperke termőtestét örökítettem meg. A tizedik hónap közepére álomba illő gombahelyzet alakult ki. Nagyon sok faj kezdett termőhullámba, bőven tudtam fotózni és bemutató videókat készíteni. Lásd a csatornámat.  24-re már az óriás tölcsérgomba is felbukkant, amiből aztán mindenki sokat szedett, de így se bírtuk az összeset leszedni. Októberben hétszer futottam a gombák után, egyszer a városban is, és minden alkalommal degeszre tömtem magam gombás élményekkel. Érdemes visszanézni az archívumban a bejegyzéseimet.
November 5-én, amikor megtaláltam a téli gombák első képviselőit, a kései laskagombát és téli fülőkét, legnagyobb meglepetésemre a gyilkos galóca teljes erőbedobással növesztette a termőtesteit. Régen láttam belőle a városi lakcímén ekkora tömeget. Az utolsó szép példányt 21-én örökítettem meg. Meglepően sokáig voltak aktívak a tenyésztestek. Nagyon szép, dekoratív gomba, de ártalmatlan megjelenése senkit se tévesszen meg, magyar nevéhez hűen életveszélyesen mérgező, ha elfogyasztották. Sokat tűnődtem a termőtesteit fotózva, hogy megértem azokat, akik felszedik, mert nem ismerték fel. A fehér lemezes galléros és bocskoros gomba minden esetben életveszélyesen mérgező galóca! Hagyd a helyén!
Novemberben más őszi gyökérkapcsolt gombákkal is találkoztam, például a cirmoskalapú pereszkével és az olajszínű csigagombával. Utóbbi a jó, ehető, így Ati nem fogta vissza magát. Dugig volt a hűtő csigagombával. Novemberben szintén hétszer futottam a gombák után.
21-én szembesültem a déli tőkegomba idei utolsó termőhullámával. Idén először június 12-én találkoztam a termőtesteivel, pedig már áprilistól teremhet. Sajnos 2020-ban a negyedik hónap rendkívül száraz volt, így nem tudott előjönni. A klímaváltozás miatt rendkívül megnyúlt a termőideje, a jó csemegegombáink közül az egyik, ami képes nyolc hónapon át rendre teremni, ha volt számára elegendő csapadék. Lakcímein hónapról hónapra meg lehet figyelni, amíg le nem bontotta a faanyagot. Imádja a nyárfát. Szép és finom gomba. A kalapja ehető, ami egyébként árusítható is. Nagyon sok fotót lőttem már róla, de mindig lehet még jobbat. Hálás fotótéma.
21. másik nagy találata gombásztársé volt, megtalálta Pósteleken a védett süngombát. Ezzel újabb fajjal bővült a fő indikátor helyem fajlistája, amin már több mint kétszáz gomba szerepel!
2020 őszi szezonjának legszebb zsákmányfotóját október 20-án lőttem, amin tíz faj ehető termőtestei lettek megörökítve: szemcsésnyelű fenyőtinóru, rózsástövű fenyőtinóru, nyárfa-érdestinóru, vöröses nyálkásgomba, sárguló pereszke, lilatönkű pereszke, szürkéslila pereszke, karcsú őzlábgomba, piruló őzlábgomba, déli tőkegomba. Ez a színes-csodás válogatás jól érzékelteti az idei ősz pazar gazdagságát. Sokáig fogjuk emlegetni, mert tényleg mindent megadott nekünk, amiről csak gombászként álmodni tudunk. Semmiféle hiányérzetem nincs. Maximumon tolhattam a gombászatot. Nagyon sok élménnyel gyarapodtam. Remélem, ugyanígy történt veled is. Ha az egész évre tekintek, a száraz tavasz után egy szerencsésebb nyári szezonnak örülhettünk, amit az őszi szezon még felül is múlt.
Decemberben feldolgozom az egész éves anyagot. Bemutatom a kedves emlékeimet. Bár a járvány a közösségi életet lenullázta, de a gombák így is összekötöttek minket. Reménykedjünk egy békésebb 2021-ben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése