Városi gombászat

Negyed ötkor lement a Nap, így rám sötétedett a városi gombászat során. Eleve későn indultam el a napi egészségügyi sétára és gombalakcím ellenőrzésre, délután háromkor. Nagyon szaporán szedtem a lábaimat, hogy a lehető legtöbb lakcímet megnézem. A tuskógombára voltam leginkább kíváncsi, mert egy hete még nyoma sem volt a városban, de vasárnap délután Szanazugban ráleltem. Egyszerre indultak be a tenyésztestek, minden lakcímen kirobbantak a termőtestek. Csak pislogtam az összehangoltságon és a mennyiségen. A nyitóképen a késő délutáni, korai sötétségben zseblámpafényénél örökítettem meg a téli fülőke és a gyűrűs tuskógomba termőtesteit. A tuskógomba végzett a fával. Meglepődtem a téli fülőke "bátorságán", hogy a szívós faölő táplálékára maga is odatelepedett. A fotón jól látható, hogy a téli fülőke kalapja nyálkás, míg a gyűrűs tuskógombáé pikkelyes és nevéhez hűen gallérja is van. A fülőke tönkjének felülete bársonyos és lefelé sötétedik. Ez sajnos nem látható a fotón. Mindketten fehér spórásak. Mindkettőnek a kalapját fogyasztjuk. A tuskógomba 20 perces, vagyis alaposan meg kell főzni! Van egy olyan sejtésem, hogy most hétvégén a hobbi gombagyűjtők nagyon sok tuskógombát fognak hozni vizsgálatra. Illetve a téli fülőkére és kései laskagombára is számítok. Ez a két faj már tényleg a késő őszt jelzi.
Az utolsó előtti képen a gyilkos galóca van, ami bár melegkedvelő gomba, de csak most kapott elég vizet a termőtestképzéshez.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése