Gyomgomba

A kajsza lisztgomba Clitopilus prunulus jól ismert rózsaszín spórás gomba a döggombafélék családjában. Két éve kora nyáron fotóztam gyertyános-tölgyesben. Vasárnap írtam a család emblematikus fajáról, a nagy döggombáról. Ez terelte a figyelmemet a rokonság felé. A szakellenőri könyvemben elolvastam a Clitopilus nemzetség leírását és ott egy félmondat felkeltette a figyelmemet "egy faj gyomgombaként a csiperketenyészetben nő". Rávetettem magam a keresőre és némi kacskaringó után megtaláltam az apróságot, magyar neve nincs, Clitopilus scyphoides. Az első érdemleges találat régi holland csiperketermesztő kiadvány volt. A max 2 cm kalapátmérőjű gombácska talajlakó korhadékbontóként nem válogat élőhely tekintetében, de ennek ellenére magyar említését a könyv félmondatán kívül nem találtam. A Funga Hungarica adattárában benne van, de hazai adata nincs.

Kiegészítés: Gombásztárs kiegészítő találata az apró lisztgomba Clitopilus passeckerianus más téma kapcsán került elő az internetes kutakodásom során. Pleuromutilin nevű antibiotikumot termel. Ezért termesztését kutatják. Az apró lisztgomba gyomgombaként nem szerepelt találataim között. Az egy másik faj lett, amit fentebb említettem. 

2 megjegyzés:

  1. Kalmár Makara Rimóczi Gombász Könyv : "Apró lisztgomba (Clitopilus passeckerianus ), amely lótrágyán terem és a melegházakban, a csiperketermesztésben az ágyásokban gyakran megtalálható."

    VálaszTörlés