A faültetvény mint értékek őre

Gombász szemmel nézve a szülőföldem picit sem az az édenkert, amiről titkon álmodunk. A mezőgazdasági nagyüzem szinte mindent "felfalt" és igazi erdőnk nem maradt. Bár azoknak már a török időkben vége lett. Amiket ma látsz mind többször felújított gazdasági célú faültetvény. A rideg valóság ellenére a gombák nem hagynak magunkra minket, és ott élnek, ahol tudnak. Belakják az ültetvényeket, és esős időszakban mindenfelé előtörnek a termőtesteik. Ha a gombász jó időben van jó helyen, akkor Kétkörösközben is számos gombával találkozhat. Igaz, hogy felénk hiányoznak a közismert hegyvidéki fajok, de nem kell szégyenkeznünk a fajkínálat miatt. Nekem mindig öröm, amikor telepakolhatom az ehetetlen, de gyönyörű termőtestekkel a kosaramat. Azokkal a gombákkal, amik a szülőföldemen élnek és dacolnak minden nehézséggel. Egyáltalán nem bánunk velük kedvesen. Őszintén, a pár tucat gombász kivételével senkit sem érdekel a sorsuk. Folyton elpusztítjuk az élőhelyeiket, kész tömegmészárlás a tarvágás. Aggódva nézem kedvenc helyeimet, hogy mikor kerülnek sorra. Idén télen kivágták a 117/B-t. Amikor megláttam a kitermelését, átszaladt rajtam, hogy mi értelme a munkámnak, ha egyszer még az indikátor helyemet sem tudom megvédeni? Azóta is azon kattog az agyam, hogy miként lehetne legalább egy ültetvényt megőrizni, amiben ott van a szinte teljes ligeterdei gombakínálat! Van egy-két jelölt, ami számos fajnak otthont ad, és egyszerűen mesés bennük járni termőhullám idején. Ráadásnak a fő fafajuk a kocsányos tölgy. Ma az egyikben jártam és fellelkesített, hogy szinte minden karakter faja kint volt. Ezek a gombák minden ligeterdő jellegű ültetvényünkben megtalálhatók. Azonban ennyire együtt, szinte útvonalszerűen bejárható módon nincsenek egy helyen összegyűlve. Kényelmes tempóban mentem egyiktől a másikig és gyűjtöttem össze a termőtesteket. Tökéletes gombatúra volt. Idén az egyik legjobb. Ugyan tizenhétszer jártam eddig hegyvidékeken 2018-ban, és mindegyik túrát élveztem, de egészen más, felfokozottabb élmény a szülőföldön beleszaladni a tutiba. Ünnep. Becsülöm a gombák kitartását.

Ma nem lőttem sok képet, mert a gombák begyűjtésére koncentráltam. Vasárnap mini kiállítást csinálok Gyulán a piac csarnokában délelőtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése