Mit adtak nekünk a franciák?


Kutattam az emlékezetemben, hogy mi volt az első Franciaországgal kapcsolatos emlékem, és helyesen emlékeztem, hogy a Pif magazin volt, amit apám a bátyámnak vett, de én is mindig átlapoztam.
Az első olimpia, amiről emlékeim vannak, az 1988-as szöuli és amit egészében nyomon követtem az időeltolódás miatt még hajnalban is ébren, az 1996-os atlantai volt.
Ahogy felnőttem, jobban kinyílt az elmém a világra, 2000 után már semmiféle lelkesedést nem vált ki belőlem az olimpia. Erre a halotti pecsétet a tollaslabda ütötte rá, amikor láttam, hogy mit művelnek a profik a csóró labdával és hogyan igyekeznek egymással kitolva lebaszni a pályára így szerezve pontokat. Hol volt mindez attól az elegáns játéktól, amit mi műveltünk a testvéreinkkel szélcsendes nyári alkonyokon, amikor az volt a célunk, hogy minél tovább a levegőben, mozgásban tartsuk kettőnk közt a tollaslabdát. A versenysport túl van messze az érdeklődési körömön. Nem az én világom.
A második párizsi olimpia megnyitóját nem követtem. Az utolsó ilyen esemény, amit hajlandó voltam megnézni a londoni volt 2012-ben. Amiért mégis utamba került a legelsőnek megosztott videó, 
Céline Dion fellépése volt, aki Édith Piaf egyik híres sanzonját, a "L'hymne à l'amour" adta elő. Az énekesnő régóta betegséggel küzd, ami ellehetetleníti számára a turnézást. Mivel egy krónikus betegség bárki életében előfordulhat, fontosnak tartom az énekesnő példamutatását. Ne rejtsük el esendő oldalunkat! Nem mindig buli az élet.
Visszatérve totyogós koromra, amikor agyon játszott sláger volt a Házibuli (1980) filmzenéje.


Garantáltan számodra is emlékeket idéz fel.
Oh, igen, visszatérve a bejegyzés címére, hogy mit adtak nekünk a franciák, többek között a filmet. 
Auguste és Louis Lumière 1895-ben szabadalmaztatták a kinematográfot. A film meghatározó művészete volt a 20. századnak. Napestig sorolhatnám a generációk életére hatást gyakorló mesterműveket. Most az egyik legfontosabból teszek ki egy részletet, ami visszaköszön a nyitó dalra.


A Casablanca 1942-es alkotásként nemcsak egy filmtörténeti remekmű, hanem a mai napig érvényes mese az emberségről. Ha még nem láttad, feltétlenül nézd meg. Rendezője Kertész Mihály, aki Kaminer Manó néven látta meg a napvilágot 1886. december 24-én Budapesten. Bizony, hogy a zsenijeink nagy számban más nemzetiségek fiai és lányai voltak és a mai nemzettest nagyon sok nemzetiségből tevődik össze. Érdemes elgondolkodnod rajta, hogy mennyire van értelme erőltetni egy javarészt fikciókból álló és éppen ezért erősen torzító nemzetképet. 
A nemzetté válás folyamatának kezdetét elcsípni nem könnyű, de talán az európai történelem apró betűs részében szereplő 
1214. július 27-én zajlott ütközet fordulópontot jelentett a korabeli Európa történetében. A bouvines-i csatában a franciák a létszámban őket felülmúló német–angol–flamand koalíciót győzték le. A francia királyság megőrizte területi egységét, sőt egy virágzó korszaka vette kezdetét. Az angol király kénytelen volt engedni a társadalmi elégedetlenségnek és 1215. június 15-én Földnélküli János aláírta a Magna Carta Libertatum-ot. 
Még hogy unalmas a történelem, tele van a jelenre is ható eseményekkel, amik ráadásnak nagyon is tanulságosak! 

A kabaré szintén francia eredetű, egy különös szórakoztató színpadi műfaj. 
Az 1972-es Kabaré az egyik kedvenc alkotásom, ami számos tanulsággal szolgál. A weimari-köztársaság előszobája volt a későbbi civilizációs összeomlásnak, ami Németországot sújtotta és kihatott egész Európára, hogy végül világméretű konfliktussá váljon az USA hadba lépésével, amely az egyik oka volt Adolf Hitler bukásának, a másik jelentős hibája az volt, hogy télvíz idején támadta meg Oroszországot, ami már Bonaparte Napóleonnak is kemény leckét adott és szintén a bukásához vezetett. De a franciák sokkal több mindent adtak a világnak mint az oroszok, még talán a németeknél is többet. 

Most befejezem a cikket, mert a rengeteg adat feldolgozása soknak bizonyult az elmémnek. De nagyon is megérte elgondolkodnom mindezeken, mert az értékek és tanulságok számbavétele nélkül az ember nem tudna irányt adni az életének és döntéseket hozni. Később folytatom. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése