Forró nyarakra kell berendezkednünk

2022. július 17-én készítettem a fotót a gyulai duzzasztónál. Nagyon bátor voltam, hogy bevállaltam a kora délutáni sétát. Hiába volt kicsi a távolság, amit megtettem, ha egyszer tűző napra mentem ki mindenféle védelem nélkül. Bevállaltam, mert tényleg meg akartam tapasztalni a "pokoli nyarat". Fontos ráeszmélnünk, hogy a forró nyarak két évtized óta teljesen átlagosak, mert például 2000. augusztus 21-én 41,7 Celsius fokon tetőzött a hőség egy hét napig tartó hőhullám során. 2003 olyan hőhullámot hozott, hogy a felkészületlen európai lakosságból pár hét alatt hetvenezren meghaltak! 2007 nyarán kizárólag másfél liter vízzel és napernyővel merészkedtem ki napközben. Az egy olyan forró év volt, hogy a hősokk és szárazság miatt a fák októberre ledobták a lombjukat, jóval előrébb hozva a késő ősz hangulatát. 2011, 2015 szintén emlékezetes évek számomra. 2024 nyarának jelenlegi hőhulláma annyiban unikális, hogy a napi maximumok tartósan a 40 Celsius fokot ostromolják. A tegnapi tíz maximum mind negyvenes volt, a legmagasabb Körösszakálon 41,4 Celsius fok volt, ami nem lökte le a trónról a 2007. július 20-án Kiskunhalason mért 41,9 Celsius fokot. Kiskunhalas most a második helyre került kerek 41 Celsius fokkal. Mivel több forró nyarat megemlítettem 2000 óta, ideje rádöbbenni, hogy nem lesznek enyhébbek, hanem még fokozódni fog a hőség, mert melegszik a világunk. Akárhogy is nézzük, hogy természetes folyamat vagy jelentős mértékben az emberi tevékenység okozza, a valóságon nem változtat, hogy ilyen forró nyarakhoz kell alkalmazkodnunk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése