A jelenlegi kreatív projektem a jelenkorunk egyik kortünetét, a
látszatot boncolgatja. Eszközöm direkt egy félbuta phablet gyenge
kamerája. A fotóit egy képszerkesztő appal tolom túl. Próbálok a
képeknek beszédes címeket adni és kifejteni mögöttes jelentésüket.
Az
első a "Tükör által homályosan", ami nem az Ingmar Bergman filmre utal,
hanem az ember mint észlelő pontatlanságára és a tényre, hogy az ember
önmagát a társadalomban a többi ember által tudja valahogyan elhelyezni.
Azonban mindenki tévedhet és kész a tragédia alapja. Valójában a
megértés lehetetlen, az eleve pontatlan jelek, oh, szavak!, a befogadó
egyéni szűrőjén roncsolódva más jelentést kapnak. Mennyiszer
megtapasztaltam, hogy elbeszélünk egymás mellett, és én csak nézek
döbbenten, hogy mindketten magyarul beszélünk, mi a fene van?!? Hová
forduljon az ember a megértésért, hol keresse a kérdéseire a választ?
A második, a "Délibáb", mert a hit semmi más mint önbecsapás. A lét
elviselhetőbb a kegyes hazugságokkal. Közben...
Semmit sem segítenek csak növelik a zavart. Az ember futna vissza a
gyökerekhez vagy bújna el fa odvában, nyúlna a természet ajándékai felé,
de azokat zömmel már felélte, bemocskolta, halálra ítélte...
A harmadik a "Ház a fák között". Közismert horror téma, házikó az
erdőben, de ez itt a képen az egykori sörház a ligetben. Viszont a képen, mivel sehol
senki, nyomasztó a látvány. Pedig fényes nappal van. Valamikor a
helyszín népszerű közösségi tér volt. Se természet, se emberek,
élettelen babaház zöld halotti lepel alatt.
A negyedik a falusi hangulatot hozná vissza, ha nem gyomtársulásban
fotóztam volna egy gyakori, akár kártevőként is viselkedő lepkefaj
egyedét atracélon. Mondhatni ennyi maradt a természetből. A lepke oly
annyira szomjas és éhes volt a szárazságban, hogy szinte a "képébe
tolhattam a kamerát".
Az ötödik a "Sötétség a nyárban", ami a tudatos elrendezésnek
köszönhetően nyugtatólag hat, de nem véletlen a címe, mert a fekete
mobil kijelzőjén a belső én jelenik meg. A rendezettség látszat, az én
és a világ is széthullóban. Aggasztó jelenségek riasztják fel az embert fogyasztói kábulatából, a nyári örömökből.
A hatodik "No exit". Az ég felé néztem, a kékségben éppen egy repülő
haladt úti célja felé. Akár a remény fehér nyílvesszeje, ami valójában
sosem ér célba, mert a menekülés lehetetlen. Hogyan is hagyhatnánk el a
világot, ami létrehozott minket, aminek környezeti feltételeihez
alkalmazkodtunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése