Nyári emlékeim 2019-ből

Átéltem többször a gombakeresés izgalmát. Bőven van felidézhető emlékem. Nincs hiányérzetem. Sajnos a megváltozott nyári időjárásban egészen más érzet a testmozgás, megterhelőbb és ezt már 2019 nyarán megtapasztaltam. Persze a lelkesedés szinte felrepített a hegygerincre és a felvezető ösvényen kapdostam fel a mindenfelé előbújt nyári vargányákat. Ez a szép termőtest az ösvény mellett "ugrott elém". Sikerült mobillal hangulatos élőhelyi képet készítenem róla. Természetesen a vászonszatyromba került. Tragikus, hogy a klímaváltozás tönkreteszi az erdőket, megsemmisíti a jó erdei gombák élőhelyeit, és vágjuk a fákat, magunk alatt is. Feléljük az életünk alapját, az élővilágot és késve fogunk tömegesen rádöbbenni végzetes hibánkra. Sírok az erdők pusztulása miatt és semmit sem tehetek. Kétkörösköz csöppnyi faültetvényeit üti-veri a súlyos aszály, ami kiterjed a Szigethegységre, a folyóink vízgyűjtőire.
Ha nem lennének a duzzasztók, akkor láthatnád, hogy milyen mértékű a csapadékhiány, alig csörgedezne víz a folyó- és csatornamedrekben. Vészharangot kongatok. Ez a kép 2019 júniusából való a Körösök találkozásáról. Akkor május közepe és június eleje esős volt, friss víz érkezett a hegyekből és helyben és odaát pazar termőhullám vonult le, ami május 20. körül indult el és szakaszosan futott fel, ahogy jöttek az újabb és újabb zivatarok, majd július közepe körül ért véget. Aztán bejött a száraz hőség és hónapokig nem mentem a hegyvidékre, mert nem volt gomba. Sőt szeptemberben, amikor átmentem a Biharba, olyan szárazságot tapasztaltam, hogy megijedtem. Kiégett hegyi legelők és csontszáraz lucfenyves... horror volt. Helyben szerencsésebben alakult a nyár, de itt is volt egy rossz időszakasz és késő ősszel tudtak ismét teremni a gombák, miután ismét érkeztek esőt adó ciklonok. 2019 ősze szintén fantasztikusan alakult. Érdemes belelapozni a blog archívumába.
Június közepén gombásztársakkal átmentünk a Kelet-Mecsekbe, mert 2018-ban kellemes tapasztalatokkal gazdagodtunk. Sajnos ekkor szárazabb volt az időjárás és kevesebb gombát találtunk. Ennek ellenére jó érzés visszatekinteni a mecseki utazásra. A fotómon gombásztárs kosara van megörökítve a szálláshelyünkön. Idén ismét érdemes több napos, telekocsis, közös szállásfoglalásos gombatúrára menni a dél-nyugati országrészbe és elcsípni a termőhullámot. Nagyon szép tájak vannak ott, bőven lehet sokféle szépségben gyönyörködni. Jól el tudom képzelni, hogy milyen élmény lehetne a gombászat, hiszen volt részem a jóban. Lásd a 2019-es képválogatásomat júniusból és júliusból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése