Késő őszi fotók a hőségben

Miután megnéztem a friss agrometeorológiai térképeket és a kinti hőmérsékletet árnyékban, bemenekültem a szobába, ahol 25Celsius fok van és belemerültem késő őszi emlékeim felidézésébe. A nyitóképet 2016. november elején készítettem pósteleki gombászat után a konyhapulton. Akkoriban az egyik áruházláncban volt akció. A szóróanyagra pakoltam rá a friss termőtesteket, amik hat gombafajhoz tartoztak (balról jobbra): olajszínű csigagomba, óriás tölcsérgomba, gyapjas tintagomba, lilásvörös csiperke, (bal felső sarokban karcsú őzlábgomba), és az egyik "nemezes" tinóru. A dobozkában a mi laskapereszkénk termesztett rokona volt. A gyapjas tintagomba elnyílott termőteste nem került bele a kész ételbe, hiszen csak addig fogyasztható, amíg hosszú, egyenes lemezei teljesen fehérek. Ebben az esetben egy nagyon jó étkezési gomba és még gyógyhatása is van, vércukorszint csökkentő.
Ugyanazon a héten, amikor Pósteleken jártam, hétvégén a hegyvidékre is kimentem gombásztársakkal. Egyikük vödrét fotóztam le. Igazi késő őszi színes gombakavalkád volt benne, vegyesen korhadékbontó és fákkal társult gombák termőtestei. Oh, könnyek szöktek a szemembe, mert keserűség mart a szívembe. Micsoda kincsek! Az erdő ajándékai. Gyönyörű emlékek. Az aszály és hőség ugyanúgy perzseli a hegyvidéki erdőket. A szemem láttára foszlik szét a zöld csoda. És mi csináljuk, mi indítottuk el a pusztítás örvényét. Őrült ellentmondásba keveredtem, mert emberként én is közvetve hozzájárulok a pusztuláshoz. Basszus, tényleg össze fog törni a szívem, ami infarktust jelent. Lélegezzek, lazítsak, gondoljak valami pozitívra... ami elég nehéz, mert kinézek az ablakon és még a fehér akác levelei is perzselten fonnyadnak...
Ez a kép már 2017. november 5-én készült a gombavizsgálóban. Csendéletet lőttem a sárgulótejű tejelőgombáról, ami az idei év gombájának, az ízletes rizikének az egyik hasonmása. Ugye milyen megtévesztő a színe? De fehér tejnedve van, ami tényleg megsárgul. A rizikének répaszínű. A termőteste megzöldül idővel. A képen van rizike. Szerintem észreveszed. Ki tudja, hogy fogok-e idén rizikét látni? A Kecskemét környéki hosszútűs fenyőültetvények szintén haldokolnak. Mind idő előtt letermelésre kerül. A fenyők különösen kitettek a klímaváltozás negatív hatásainak. A hegyvidékeken az őshonos lucfenyvesek szintén drámai mértékben hanyatlanak. Döbbenetes, hogy mennyire gyors a negatív változás. Jaj, inkább kapaszkodjak a szép emlékekbe. Lásd képválogatást 2017-től 2021-ig. Mind november második felében készült.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése