Egy boldog emlék

2019. december 14-én Perth csillagdájánál töltöttem az éjszakát a fogyó Hold fényénél próbálva elcsípni néhány fényes Geminidát. Akkor éjjel tetőzött az év utolsó hónapjának nevezetesebb meteorraja. A déli féltekén kora nyár volt, és eukaliptusz illatban, 28 Celsius fokban üldögéltem az ég alatt. Nem a meteorokra koncentráltam, mert régebben egy fagyos éjszakán még 2000 előtt megfigyeltem a raj csúcsát és láttam Geminidákat. Inkább a csillagokat próbáltam megörökíteni a mobillal. Kihagyhatatlan volt számomra a Dél Keresztje, a híres csillagkép. Az ágak közt felvillant fényes csillag már a Kentaurhoz tartozott. Ezeket nem lehet megfigyelni Magyarországról, sosem emelkednek a horizontunk fölé.
A déli csillagokon kívül megörökítettem az északiakat is. Annyira délen voltam, hogy onnan nézve a téli kedvenceim mintha fejre álltak volna. Fura volt így látni az Oriont és a Bikát. Eleve a nyári idő is különlegessé tette az élményt. Hiába tudom a természetes okát a fordított évszakoknak, élőben megtapasztalni mesei volt.
Amit nem fotóztam le, mert a magányos fehér csillag a sötét égen nem mondott volna rajtam kívül másnak semmit sem, az Achernarról nem készítettem képet. Az Égi Folyó, Eridánusz legfényesebb csillagát csak a déli féltekéről lehet látni. Egyik álmom volt eljutni a folyó végéhez. A sors furcsa játéka, hogy sikerült. Az Achernarra sokszor felnéztem esténként Perthből. 

A nyári éjszaka harmadik képe a Hajógerinc csillagképet örökítette meg és főcsillagát, a Canopust. Az esti égbolton a Szíriusz után a második legfényesebb. Az Argonauták hajóját három csillagképre osztották fel, mert túl hatalmas volt: Hajógerinc, Hajófar, Vitorla. A három közül a Hajófar északi része figyelhető meg Magyarországról a téli hónapokban.
Most jön az északi féltekén a nyár. Igaz, hogy az időjárás késő tavasznál tart, de nem kell sok idő, és 30 Celsius fokok lesznek. A városi fényszennyezéstől távol, a sötét égre nézve rácsodálkozhatsz a Tejútra, ami a meleg évszakban mutatja meg központi, fényes, sűrű magját a Nyilas csillagképben. A déli horizontot könnyű felismerni, a Skorpió főcsillaga, a vöröses Antares uralja. Ugyan a városból is tisztán látom, ahogy a háztetők felett vonul, de sokkal jobb lenne például a zselici csillagparkból követni éjszakai mozgását.
Jó szívvel ajánlom neked az égbolt megismerését. Segít a világlátásodat szélesíteni.

1 megjegyzés:

  1. Erdekes latni a kepeket a Perth-i Obszervatorimrol,innen Magyarba majd magyarbol ide. . Udv... Ausztralia, Perth-bol...Riko...///

    VálaszTörlés