A hagyma könnyei

A 90-es évek elején, egy májusi osztálykiránduláson a Bükkben, találkoztam először a medvehagymával Allium ursinum. A virágzás utáni növénynek is feltűnő fokhagymaillata volt, amikor megdörzsöltem a levelét. Egyértelmű volt, hogy egy hagymával találkoztam, és átsuhant a fejemen, hogy esetleg ehető vadnövénybe botlottam. Később tudtam meg, hogy virágzásakor már nem érdemes gyűjteni a leveleit, így nem is bánom, hogy azon a régi osztálykiránduláson békén hagytam.
Pár éve lett "divatnövény" a medvehagymából, amióta a városlakó emberek a természet maradékában vélik meglelni a kiutat kiúttalanná vált életmódjukból. Pedig a rendes természetben a "csupasz majom" modern kori, civilizált leszármazottai igen nagy bajban lennének. Én is. Egy normális, hűvös éjszakán is képes kihűlni a testünk, amibe ugye belehalunk. Ennyit a természethez való közeledésünkről, ami inkább pótcselekvés, egy kis nosztalgiázás, egy idilli állapot elképzelése, ami sose volt. A nyári erdő zöld függönye mögött az élet-halál drámája zajlik, csak nem elég jó a szemünk meglátni az öldöklő küzdelmet. Keressük az idillt, ami nem létezik. Bemegyünk a tavaszi erdőbe mint valami szupermarketbe, aztán gyűjtögetünk. Élvezzük a természet harmóniáját(?), a csendet, a tiszta levegőt, és bele sem gondolunk, hogy életképtelenek vagyunk a természetet felszámoló, kizsigerelő civilizációs vívmányaink nélkül. Az életmódunk végső soron halálra ítéli a fajunkat, mert fenntarthatatlan.
Mindegy. Mindig is voltak rövid életű fajok a Földön.

Ne téveszd össze (balról jobbra sorolom a növényeket) a medvehagymát a gyöngyvirággal Convallaria majalis és az őszi kikericcsel Colchicum autumnale. Mindkettő szívre ható vegyületeket (is) tartalmaz, vagyis a természet szépségei kiütik a ketyegődet és így eltesznek láb alól. Tehát ne edd meg a leveleiket mint pár éve egy házaspár, akik szó szerint (botanikailag pontatlan, de nem érdekel) fűbe haraptak, mert medvehagymának nézték a gyöngyvirágot. A medvehagymának fokhagymaillata van, a gyöngyvirágnak és az őszi kikericsnek nincs.

Megjegyzés: A medvehagyma fotóját innen, a rajzot innen vettem át.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése