Négy évszak gombái

December 8-ára az online gombaklub témájának az ideális gombaszezon tömör áttekintését választottam a több éves tapasztalataim és élményeim alapján.
A nyitóképet 2016. március 9-én készítettem az akkori mobilommal. Az egyszerű képalkotó ellenére a fotó tökéletesen visszaadja az első zsákmány szépségét és örömét. A dekoráció osztrák csészegomba, salátaboglárka és illatos ibolya virága volt.
A szezonnyitás dél-keleten március második felében esedékes, de előfordul melegebb idő esetén, hogy már a harmadik hónap elején előbújnak az első cseh kucsmagomba termőtestek. Először 2007-ben találtam kucsmagombákat abban a kis nyárfa-ligetben, ahová évek óta visszajárok. Az elsőre mindig emlékszik az ember. A gombászat sokszor megadta nekem a keresés, a találás és a felismerés élményhármasát. Az emberi tapasztalatok gazdag tárháza a gombászat. Egy jó szezon rengeteg élményt ad nekünk.
A júdásfülgomba az egyetlen étkezési gombánk, ami egész évben képes teremni. A fotót 2018. február 4-én készítettem a tökéletes állapotú, friss termőtesteiről. Az enyhe, nedves időjárás tökéletes volt számára. Ez is bizonyítja, hogy télen szintén lehet élményeket szerezni, de a gombaszezon igazából májussal indul be, amikor felmelegednek és beáznak az élőhelyek. Ha minden ideális, akkor június elejére már nagyban teremnek a kedvenceink, a mezőkön csiperke és szegfűgomba dömping, meglepetésként tejpereszke, az erdőkben pedig vargánya, galambgomba, rókagomba, csak hogy néhány példát említsek. Káprázatos emlékeim vannak tökéletes gombatúrákról, amikor minden összejött. Ezek segítenek át a gombátlan időszakokon. 2023-ban november adta meg a csúcsélményt. Jó volt kézbe vennem a kedvenceimet és persze ennem belőlük.
2023. november 13-án készítettem a kosárfotót Pósteleken egy kiváló gombatúra után, ami felidézte számomra a "régi szép időket". A klímaváltozás jelentősen megváltoztatta a szezont, a megszokott éves rutin követhetetlenné vált. Gyakorlatilag akkor van gomba, amikor a hosszabb száraz időszak után végre be tudnak jutni a kontinens belsejébe a ciklonok a csapadékukkal együtt. Lásd 2022 szeptemberét, amikor ugyanannyi esőt kaptunk mint idén novemberben. Sajnos túl későn jöttek a ciklonok, a hónap végén ránk tört fagyos légtömeg elsöpörte a termőhullámot. Pedig már egészen beindult és lenyűgöző termőtest tömeg fogadta a szerencséseket az élőhelyeken. Én is belesétáltam a tutiba azon a napon, amelyen a kosárfotót lőttem. Csodás volt az őzlábgombák között sétálni és leszedni a frisseket.
A vadon nőtt gomba mindig egy különleges csemege. A jelenkor emberét is összeköti a természettel. Ha szeretnéd megtapasztalni a gyűjtögetést, 2024-ben csatlakozz hozzám. Addig is tanulj tőlem online, mert az elméleti rész alapozza meg a gyakorlatot.

Ui.: A chat szobát 16:55-kor fogom kinyitni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése