Csiperkének tűnik, de nem az

A sárga harmatgomba Stropharia coronilla egyes kutatók szerint tartalmaz pszichoaktív vegyületeket, de ilyen típusú mérgezésről nincs konkrét leírás. Ellenben gyomorrontást valóban okozhat, ha a kezdő gombász csiperkének véli, hiszen galléros és sötét lemezes gomba. Szerencsére némi odafigyeléssel könnyű leleplezni a sárga harmatgombát, és tutira nem szedjük fel csiperke helyett. Először is gyanakvásra ad okot, hogy jóval kisebb termetű a legtöbb csiperkénél, a kalap átmérője 2-4cm. A kalap színe okkersárga, narancssárga, középen sötétebb lehet, mert a kalapszél idővel kifakulhat. A gallérja jellegzetes, mert a felső részén bordás. Itt egy nagyobb felbontású kép róla, amin jól látható a gallér bordázottsága. A kihulló, ibolyásbarna színű spórapor már megszínezte egy kicsit.
A csiperkéknek sötét- vagy csokoládébarna színű a spórapora. Ezért lesznek a lemezeik sötétbarnák. A sárga harmatgomba érett lemezeinek ibolyás árnyalata van.
A gallér alatt a tönköt finom, hosszanti szálak díszítik.
Fehér húsa majdnem szagtalan, és íze sincs. Ellenben tudjuk, hogy az ehető csiperkéknek kellemes illata van.
Rétek, legelők, bolygatott helyek gombája. Tavasztól késő őszig füves élőhelyeken bárhol előjöhet egymagában vagy néhány termőtest egymás közelében. Egy mezőn nőhet a csiperkékkel.
Ha odafigyelünk jellegzetes vonásaira, biztosan felismerjük és békén hagyjuk.

Kiegészítés:
A harmatgombafélék családjába Strophariaceae tartozik a Psilocybe nemzetség a közismert varázsgombával együtt, ami a kubai badargomba Psilocybe cubensis. A termesztése illegális, mégis sokan titokban saját fogyasztásra termesztik. Régebben a Stropharia nemzetségbe sorolták be, így fordulhat elő, hogy a harmatgombákat is varázsgombáknak vélik. A harmatgombák nem "utaztatnak" inkább hánytatnak. Megéri sárga harmatgombát "legelni"? A válaszom, nem.

Megjegyzés: A képet innen vettem.

3 megjegyzés:

  1. Sziasztok.

    Ujabb hetvege; ujabb gombaszat volt. Esozesek utan nagy remennyel indultam neki az erdonek.
    Ket kedvenc gombaszhelyem van amit be szoktam jarni es most is megtettem. Meg reggel kora hajnalban kileptem, hogy ne lepjen meg a nagy meleg delfele.
    Meg vagyok gyozodve hogy minden gombakedveloben 2 gombasz el. Az egyik aki mindig arra megy, hogy minnel tobb gombat leljen a kedvenceibol, a masik meg a kutato, aki minnel tobbfele gombat szeretne latni.
    ezen a hetvegn is sajnos csak az egyiket tudtam kielegiteni, espeddig csak a kutatot.
    Megha esozesek utan voltam is es az erdo meg "vizes" volt, megis a gombak kerettek magukat.
    talaltam sok eloregedett varganyat ami meg a multhettol maradt fen, kukacosan, felig elemesztve rovaroktol, viszont eleg keves volt a friss termes.
    viszont talaltam eleg sokfele gombat habar kiss szamban, ezeket igy sorolnam:
    *** feher likacsosgomba
    *** csaszargaloca (3db talaltam, a legnagyobb akkora volt mint egy jo fazekfedo, ebben volt legnagyobb oromom)
    *** selyemgomba (ebbol rengeteg volt, de mivel nem ismerem eleg jol a fajt es tudvan hogy galoca, erintetlenul maradt az osszes)
    *** legyolo galoca
    *** parducgaloca
    *** nagy ozlabgomba
    *** sarga korallgomba
    *** izletes varganya
    *** rozsdabarna nemezestinoru
    *** izletes galambgomba ( a kornyeken tudtommal ez terem, de mivel sok a mas nem eheto piros galambgomba, ez is mind szedetlenul maradt)
    *** bukki galambgomba
    *** barna galambgomba
    *** pirulo galoca
    *** eger colopgomba
    *** valami nagyon apro tintagomba faj (nem ismerem a nevet)
    *** pelyhes kacskagomba
    *** valami laskagomba faj (feher kalappal ami lassan "vizesedik")

    amit sajnalok, es tudtam hogy kene legyen; nem lattam a sarga rokagombat, a sarga gerebent es a tejelogombakat

    visszaterve a varosi elethez (esok utan), feleledt a judasfulegomba csaladom is, megha picurkanak is neztem volt, megis egy csaladbol ma reggel tobb mint jo marek gombat sikerult gyujtenem. Ehhez tanacsot kernek a felhasznalashoz ha ismeritek modjat.

    Egy masik dolog ami furja az oldalam mar egy ideje az hogy ez az oldal egy "blog", tehat mindenki hozzaszolhat mert megteheti es epp ez a lenyege. Legalabb 16-on vagyunk ( a szavazatok alapjan akik rendszeresen olvasgassuk Andrea cikkeit) es megis soha seniknek nincs semmi mondani/kerdezni valoja?
    tudom az en hozaszolasaim nem a temat kovetik, de sajnos maskepp nem tudok hozzaszolni. Vagy en se tegyem?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Emőd!
    Mindig elolvasom a hozzászólásaidat. Miért lenne gond, hogy nem a cikkhez szólsz hozzá? Ez egy nyílt blog, a tematikája is elég laza, szóval bőven lehet minden másról írni, ami a természettel kapcsolatos. :-)
    A facebookon van egy közösségi oldala a Gombamániának. Egyelőre nem jöttem rá, hogyan tudnám a blogspot sablonba beszúrni a facebook alkalmazást. Ehhez nem értek, de előbb-utóbb megoldom. :-)
    A gombacsírás kérdésedet szintén láttam, de erre igen egyszerű a válasz, hiszen Magyarországon többen is foglalkoznak gombacsíra előállítással. Googleval könnyű megtalálni őket. Szerintem postai úton meg lehet oldani a rendelést.
    http://gombacsira.hu/ Ajánlom őt. Szili István profi gombatermesztő.
    Üdv,
    Andrea

    VálaszTörlés
  3. Andrea :)
    tudom, hogy te mindig valaszolsz; de en most masokra ertettem, hogy hozzaszolhatnanak. Erdekelne masok velemenye, erdekeltsege is.

    A gombacsirat egyszeruen nem tudtam hogyan nevezik magyarul :)
    persze, hogy amiutan megvan a nev, konnyen meg lehet keresni es valo igaz, a google manapsag a "jobbkezunk"

    ami a facebook-ot illeti, sajnos nekem nem megy a lelkemre, kerulom amenyiben tehetem.

    azt hiszem emlitettem volt mar, hogy Kolozsvari vagyok; de azt meg nem hogy merre gombaszok. A Tordai hasadekhoz hasonlo Tovis(Teius) melleti hasadek kernyekere szoktam kijarni. (jol lehet satorozni is arrafele, de en anyosomnal szoktam meghalni). Emlitetted volt hogy at szoktal jarni erdelyben gombaszni (nem tudom merre); de ha melyebre be szoktatok jonni hat felajanlom a kozos kilepest ha erdelel benneteket is.
    a kornyeken sajnos csak igy tudom bemutatni:
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Cheile_G%C4%83lzii
    http://ro.wikipedia.org/wiki/R%C3%A2me%C8%9B,_Alba

    es par kep is (nem az enyemek):
    http://esy14.sunphoto.ro/Intregalde-Cheile_Galzii

    VálaszTörlés