A csodálatos élesztő

Az élesztőgomba Saccharomyces cerevisiae emberi szempontból a legfontosabb gomba. Évezredek óta használjuk. Annyira összeforrt velünk, hogy ösztönösen vonzódunk hozzá. Például imádom szagolgatni a sütőélesztőt, és elolvadok a gyönyörűségtől, amikor beleharapok a kelt tésztába. Érthető, hogy hiánycikk lett a járvány idejére. A készételek és félkész élelmiszerek korában is alapvető tudás a kenyérsütés, ami meglepően egyszerű. Húsvétra a kenyér ünnepi változatát, vajas-fonott kalácsot készítettem. A friss élesztő tökéletesen és gyorsan dolgozott. Csak néztük Atival, ahogy dagad a tészta. Úgy megkelt, hogy szinte kitöltötte a tepsit. A kisült kalácsra még melegen rávetődtünk, de kihűlve lett igazán jó. A fél kiló lisztből tíz dekányi zabliszt volt. Ezt nem kell készen venni, fogod a zabpelyhet, beleöntöd a kávédarába és megdarálod. Hetek óta minden lisztes ételbe teszek zabot is. Jót tesz az emésztésnek. Megtapasztaltam.
Az élesztőről évekkel korábban írtam, május elseje kapcsán a munka hősének neveztem.
A 21. században új felhasználási módjait kutatják. Találtam erről videót.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése