Gombák itthon fotózva

A vasárnap piacon kapott termőtestek és a hazafelé tartó sétám során városi lakcímeken talált gombák voltak a dobozkában. Gondoltam rá, hogy készítek videót, de mostanában semmi kedvem pluszban még videózni is. Hamar letettem önmagam felidegesítéséről. Ezért a fotózást választottam. A szobai világítás kevés volt a kompaktnak, így a tükörreflexest vettem fel és tettem rá a 18-55mm kit objektívét. Ennek maximális fényereje 3,5, ami a nagy érzékelővel és ISO értékkel együtt lehetővé tette vaku nélkül a fotózást. Nem szeretem a vakut. Látom a hasznát, mégis nagyon ritkán használom. Azzal a fénnyel dolgozom, ami van. A nyitóképen a csendélet látható. Aztán szétpakoltam a termőtesteket.
Tizenhat fajé került az asztalra, amik mind helyben élnek. A gombák zömét az Agaricales rend és azon belül az Agaricaceae család adta. A rend és család névadó nemzetségéből, ami a csiperkék Agaricus spp. négy faj volt: szekszárdi, bocskoros, pelyhestönkű, mezei. Agaricaceae még a fehér tarlógomba, a karcsú őzlábgomba, a gyapjas tintagomba és a szürke pöfeteg. Az Agaricales más családjaiba tartozó fajok: sárga kénvirággomba, déli tőkegomba, fehér porhanyósgomba, mezei szegfűgomba, fenyő-pereszke. A Polyporales rendet a nyár-fagomba, a Boletales rendet a leopárd-áltrifla, míg a nyári szarvasgomba a tömlőgombák törzsét és azon belül a Pezizales rendet képviselte. Ezek közül kiváló fűszergomba a szarvasgomba, fűszer és ennivaló a mezei szegfűgomba, finom eledel a déli tőkegomba, gyógyhatású táplálék még a gyapjas tintagomba, mind a négy csiperke ehető. A karcsú őzlábgomba pedig ha nagyobbra nő, ugyanúgy a kalapját használjuk fel mint a nagy nevű rokonának. A fenyő-pereszke is ehető, de gyanúba keveredett mint a sárgászöld pereszke, ami ritka esetekben több évnyi fogyasztás után vázizom lebomlást okozó bizarr mérgezést okozhat. Nem szoktam gyűjteni. Gyógyhatású és fiatalon ehető még a nyár-fagomba is. A pöfeteg pedig, amíg fehér a belseje opcionális gyűjtött gomba. Hűha, ez most tömény lett. Hogy mi minden eszébe jut a gombásznak a kedvenceivel játszadozva otthon a négy fal között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése