Gombát vallatok 5.


A cafrangos galócát Amanita strobiliformis még június közepén fotóztam le az élőhelyén, a csabai kiserdőben. Aznap egy picike lemezdarabkát tárgylemezre raktam, 1%-os vizes kongóvörössel leheletnyit megfestettem, majd a kis mikroszkóppal megnéztem. A mobillal pedig lefotóztam a felnagyított apró részeket. A képen látható egy bazídium, amin még rajta van két spóra a négyből.
Spóraszíne fehér gyenge krémes árnyalattal. A spórák a jód tartalmú Melzer-reagens hatására kékes szürkére színeződnek, vagyis amiloid reakciót mutatnak.
A cafrangos galóca mikroszkópos vallatás nélkül is a könnyebben felismerhető gombák közé tartozik. Feltűnő, nagy méretű termőtestei száraz, meszes talajú tölgyesekben, vegyes lomberdőkben találhatók az év meleg időszakában. Kalapja nagy, szürkés burokmaradványokkal, a tönk fehér pelyhekkel díszített. Gallérja van, bocskora nincs. Elméletileg alapos főzés után ehető, de nem finom, és a súlyosan mérgező galócák miatt, gyilkos fehér változata és fehér galóca, nem javasolt gyűjtése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése