Megsülünk

Ugyan számítottam rá, hogy augusztusban is lesz hőhullám, de ettől még ugyanolyan megterhelő mint az előző. Lehangoló látni a GFS előrejelzésén, hogy mennyire tartósnak mutatkozik a hőség. Ez nem normális nyári meleg, aki ezt állítja, fusson déli órán fél maratont bármelyik városban. Utána, ha még életben van, ismét megbeszéljük a témát. Kicsit durva voltam? Nem annyira mint a valóság, ami szó szerint felperzseli az életünk alapját, a természeti környezetet, aminek eddig is súlyos károkat okoztunk terjeszkedésünkkel. Békés megyén "remekül" lehet tanulmányozni a tájátalakító erőnket és hogy rövid idő alatt milyen mértékben ártunk az ökoszisztémának és végső soron saját magunknak. Bár a növények csodálatosan kitartó élőlények, de a mérsékelt övi őshonos növényeinknek megvan a maga tűréshatára, és amivel nem számolsz, a növények fényes nappal folyamatosan ki vannak téve az extrém erős UV-sugárzásnak, ami ugyanúgy árt nekik mint nekünk is. Ott van még nekik a légszárazság, a vízhiány és a behurcolt kártevők gyötrő problémája is. A növényeken alapszik az életünk, a gombáké is, és ha nagy arányban kezdenek el pusztulni, ahogy az történt a szántóföldi kultúrákban tartott napraforgóval és kukoricával, felmerül az éhínség réme. 
2017. augusztus 3-án készítettem a fotót a pósteleki génbankban, ami a helyi őshonos fák csemetéit gondozza. Tízkor körbesétáltam a tanösvényen, de már ekkor nagyon meleg volt. Most visszanéztem a hét évvel korábbi időjárási helyzetre, ami gyakorlatilag megegyezett a mostanival. Tehát hét éve is gyötört minket a hőség, mégsem tettünk érdemi lépéseket a klímaváltozás negatív hatásainak mérséklésére. Gyakorlatilag addig fogunk ölbe tett kézzel bámészkodni, amíg eljön egy olyan év, amikor a nyári hőség egész évszakban tombolni fog és emiatt egészségügyi válsághelyzet alakul ki, mert sokak szervezete összeomlik és meghalnak. Akármennyire vagyok fitt, ezt a hőséget még én is nehezen viselem el. Nem ez a normális a testem számára. És őszintén aggódok a növényekért, amik közül több rendkívül fontos a kedvenceim számára, de számomra is létfontosságúak. Az ökológiai katasztrófa már zajlik.
Ugyan vannak civil kezdeményezések, itt-ott néhány értelmes és lelkiismeretes ember igyekszik ellentartani az őrületnek, de a kritikus többség nem hajlandó változtatni, és mindannyiunk fejére ráhozza a nemtörődömségével a kataklizmát. 
2022. július 17-én fotóztam a gyulai duzzasztónál a kiégett gátoldalt. Két éve is pokoli nyarunk volt. Azon a júliusi napon igen csak bátor voltam, hogy a legmelegebb időszakban elsétáltam a piactól a duzzasztóig majd vissza. Ugyan vittem magammal elég vizet, és az utcák árnyékos oldalán mentem, de így is visszafele úton végig azon töprengtem, hogy ezt azért többet ne csináljam. Ma már az elsődleges szabályom, hőség napok idején a lehető legrövidebb úton hazaiszkolni, lehűteni magam és gyakorlatilag lapítani a besötétített szobában. Semmi értelme és még veszélyes is odakint "rohangászni". Át kéne gondolnunk a munkarendeket, mert senki sem kötelezhető arra, hogy az életét kockáztassa. Egyértelműen más az időjárás mint a múlt században volt. Esztelenség nem alkalmazkodni a változáshoz, hiszen a természet egyik alaptörvénye, hogy a változásra képtelen fajok rövid idő alatt kipusztulnak! Miért hiszed azt, hogy te ezen törvény alól kivétel lennél, amikor ugyanúgy földi élőlény vagy? Ha nem érted, akkor nem lehetsz értelmes lény. Hogy sokaknak még az alapvető tények felfogása is lehetetlenség. Ez irracionális számomra és még nyugtalanítóbb mint a klímaváltozás.
2020. augusztus 15-én Doboz-Szanazugból átsétáltam Gyula-Városerdőbe majd vissza a gáton. Aznap felhős, csepergő esős, kellemes időjárás volt. Annyira, de annyira hiányzik az enyhülés és az eső! Sajnos a GFS modellfutása nem mutat jelentős időjárási változást 2024-ben. Két éve, 2022-ben augusztus 20. után megtörtént a váltás és ciklonok érkeztek nyugat felől. Szeptemberben 93 mm csapadék hullott, ami másfél havi összegnek felel meg, így a gombák a pokoli nyár után kapva kaptak az esős perióduson, hogy végre beáztak az élőhelyeik, és elképesztő termőhullámot produkáltak.
Szeszélyesen alakul az évek időjárása, de azért vannak trendek, amik megfigyelhetők. Ilyen a melegedés, alapvetően mind a négy évszak egyre melegebb, ami a nyarak esetén extrém mértékű hőségig fokozódhat, de a téli enyheségnek is megvannak a kockázatai, elég csak az áttelelő rovarokra gondolni. Bármennyire tűnik extrémnek, de újra megjelenhet a maláriát terjesztő szúnyog hazánkban. A tavasz jelentősen szárazabb lett, amit fokoz a téli hótakaró elmaradása is. Viszont a melegedés ellenére előfordulnak északi hideg betörések ugyanúgy, ami fagykárt okozhat. A mezőgazdaságot tavasszal aszály és fagykár fenyegeti. És ebből a helyzetből megyünk neki a nyárnak. Az ősz és a tél hol így hol úgy, de egyre csapadékosabbak, ami szintén baj, mert a vegetációs időszakon kívül érkezik meg az égi áldás. Legalább a talaj feltöltődik vízzel, azonban a víztartalékot a tavaszi aszály már kezdi apasztani. Ugyan a nyár is tud, főleg az első fele, csapadékos lenni, de az esőt kis kiterjedésű és extrém erősséget elérő zivatarok adják. A hirtelen lezúduló sok eső egyszerűen elfolyik, nem tud beszivárogni a talajba. Ez ellen esőkertekkel lehetne tenni, illetve a városok alá ciszternákat építeni. Muszáj a tájban tartani a vizet, hogy ne károsodjon tovább az őshonos növényzet. 
2022. szeptember 25-én a munka végén fotóztam le az összegyűjtött termőtesteket. Ezeket egy videóban mutattam be, ami megtekinthető a csatornámon. Olyan jó lenne most is gombákat látni, hogy benne tudjak maradni a határozási rutinban. Lelkiismeretes szakemberként hiába bújom a szakirodalmat és ismétlem át az elméletet újra és újra, ha a szakmám inkább gyakorlati, és profizmust vagyis tévedhetetlenséget kíván tőlem. Persze lehetsz cinikus és mondhatod, hogy mit aggódok, minden kisül, elpusztul, nem lesz több gomba és így tovább. Ez a fajta szemlélet viszont vegytiszta öngyilkos mentalitás és ellentmond az értelmes ember ideájának. Én ugyan nem adtam fel, csinálom a kis projektjeimet, de a klímaváltozással szemben egymagamban tehetetlen vagyok. Amit tudok, egyéni szinten megteszek. Bár még így is az ökológiai lábnyomom 1,7 Föld. Bár a tesztbe nem tudtam beleírni, hogy gázzal csak egyetlen egy szobát fűtök télen és a hőmérséklet sose haladja meg a 22 Celsius fokot. Lehet, hogy picivel kisebb a lábnyomom, de így is fenntarthatatlan az életszínvonalam. Ha minden így megy tovább, tíz évet se adok magunknak, és kegyetlenül megfizetünk a nemtörődömségünkért. Ez figyelmeztetés volt! (Ne tagadd le a valóságot, mert ha a valóságot tagadod, akkor őrült vagy. És én nem tudok segíteni rajtad.) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése