Gombákat láttam

A barnás fogasvargombát Radulomyces molaris tegnap fotóztam Gyulán a Göndöcs-kertben lehullott tölgyfaágon. Alaposan meglepett, mert a tartósan száraz és meleg hetek után nem számítottam gombára. Ami még inkább meglepett, hogy növekedésben lévő deres taplót Ganoderma applanatum is találtam kicsivel arrább. (A második képen láthatod.) Ma Békéscsabán sétáltam és még nagyobb meglepetés ért, mert osztott pöfetegre Pisolithus arhizus leltem rá annál a tízemeletesnél, ahol tavaly nyáron is lefotóztam egy másik termőtestét. Ez a három gomba három különböző rendbe tartozik. Meglepő, de a fogasvargomba kalaposgomba-alkatú Agaricales.
A deres tapló esetében egyszerű kitalálni, hogy hová tartozik, taplógomba-alkatú Polyporales, míg az osztott pöfeteg már ismét igencsak trükkös, ugyanis a tinórugomba-alkatúak Boletales közt találod meg. Szerencsés gombásztárs Gerla közelében pisztricgombát Cerioporus squamosus és májgombát Fistulina hepatica talált. Előbbi taplógomba, utóbbi meglepő termőteste ellenére kalaposgomba! A pisztricgomba zsenge termőtestei ehetők, legutóbb pont májusban írtam róla cikket. A májgomba szintén ehető, de mivel magas a csersavtartalma (a tölgyek farontója), ki kell áztatni elkészítés előtt.

Állítólag az osztott pöfeteg is ehető, mielőtt érni kezdenének a spórái, amitől felülről porladni kezd, míg az egész termőtest barna spóratömeggé válik, amit úgy ahogy egybe tart a külső burok. Most direkt rákerestem az étkezési értékére, de külföldi oldalakon sem találtam recepteket vagy beszámolókat az elkészítéséről. Ellenben pisztric és májgomba recept bőven akad hazai oldalakon is. Osztott pöfetegről sokkal inkább gombákkal kelmefestős oldalakon lehet információkat találni, mert tényleg lehet gyapjút és selymet színezni vele. Ezzel meglepően sokan foglalkoznak külföldön. Hazánkban inkább a növényekkel festés ismertebb, de sajnos erősen visszaszorult. Sok mindent elveszítettünk az ipari termelés túltolásával, sok természeti értéket is felszámoltunk. De most erre nem térek ki, számos írásom szól a súlyos károkról, amiket mi okoztunk, és amikkel a saját élet feltételeinket ástuk alá. 
Örülök neki, hogy az aszály ellenére mégis csak láthattam gombákat. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése