Gombákat láttam ismét a tartós aszály és hőség ellenére

A nyárfa-érdestinóru két termőtestét szombaton hozta szerencsés gombásztárs a csabai vizsgálóba. Teljesen frissek és tökéletes állapotúak voltak. Jól látható a termőrétegükön, hogy ráadásnak még zsengék is voltak abszolút kemény kalapokkal. Felhevülve javasoltam a gyűjtőnek, hogy amint hazaért kicsit se várjon, nyomban készítse el ételnek a csodaszámba menő csemegegombát. A nyárfa-érdestinóru benne van Kétkörösköz több tíz gombája között. Valóban van egy kis vargánya aromája. Csak vajon csipet sóval pirítsd meg és úgy kóstold meg. Meglepően finom. Augusztus tizenhetedikén reggel sétára indultam, mert délben végezve a piacon már olyan meleg van, hogy a lehető legrövidebb úton sietek haza. De reggel beleraktam pár kilométert a lábaimba a fittségem megőrzésének érdekében, és közben a lelkemnek is jót tettem. Extra öröm volt a bejegyzés második gombája.
A selymes csengettyűgomba idén már termett ugyanezen a lakcímén. Az egyik gyenge hidegfrontból kaptunk nyomni esőt és ennek hatására a gomba nyomban cselekedett és két termőtestei is növesztett, amiket sajnos az árnyas utca ellenére a légköri aszály egyből szárítani kezdett. Tehát frissek voltak, és mégis fonnyadtak. Ehető gomba, de nem tartozik a csemegegombák közé. Ártalmatlan korhadékbontó, ami kertben hagyott tuskókon is teremhet, akárcsak rokona a barna csengettyűgomba. A nemzetségükben kisebb, színes termőtestet növesztő fajok is vannak. Kétkörösközben öt fajukkal többször találkoztam, és még egy védett is van köztük, a feketepelyhes. 
A déli tőkegomba minden tekintetben jobb étkezési gomba mint az előző fán élő korhadékbontó. Szintén rajta van a helyi top tízes listán. Ráadásnak gyakori, és nyárfa maradványon egy évben többször terem. Ezen a lakcímén idén negyedszerre figyelhettem meg. Szombaton jártam erre, de akkor még nem volt kint. Vasárnap kora hajnalban átment rajtunk a hidegfront csapadéksávja, ami lehűlést nem igazán hozott, de legalább egy kis esőt adott, amire a déli tőkegomba nyomban reagált. Sajnos az erős UV-sugárzás és a csekély páratartalom nyomban kikezdte termőtesteit. A két nagyobb kalap alatt láthatók az ép kicsik is. 
Pokoli nyarunk van, de a gombák hősiesen igyekeznek eleget tenni a fajfenntartás késztetésének és minden pici esélyt megragadnak, hogy termőtesteket növesszenek. Ha végre valahára megérkeznek a mediterrán ciklonok, elképesztő gombabumm lesz, akárcsak 2022-ben. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése