"Csak egy" lepke

Értelmetlennek tartom az emberek közömbösségét a többi élőlénnyel szemben. Sőt egyesek képesek undorodni teljesen ártalmatlan állatoktól, vagy életükre törni. Jó lenne az eszekbe vésni, hogy természet nélkül csodás civilizációnk összeomlik. A természet rendszerei gondoskodnak a tiszta levegőnkről, az édesvizünkről, és az élelmünket adó termőtalajról. Érthetőbben fogalmazva, önös érdekünk, hogy kíméljük és óvjuk magunktól a többi élőlényt és az élőhelyeiket.
A legfontosabb alapelv, élni és élni hagyni. Az ember túl sokat vett el a bioszférától. Ha tovább folytatjuk az élőhelyek kifosztását, végül az utolsó fán fogunk civakodni. Szerencsére egyre több ember ismeri fel, hogy öngyilkossággal ér fel az esztelen terjeszkedésünk, önzésünk, mohóságunk. Halál biztos tény, hogy a saját gyermekeinknek ártunk önön mohóságunkkal. Egy szerényebb, természetkímélőbb életmóddal viszont lehetővé tesszük számukra is az emberhez méltó életet. Ezért kell védeni a természetet. Mindenki jól jár, például a szőlőszender Deilephila elpenor. Persze egy ilyen szépséget (ugye?) senki se fog rovarölővel lefújni. Ráadásnak az éjszakai életmódja miatt ritkán kerül a szemünk elé. Nem védett, mert egész Közép-Európában gyakori, de ettől még nem kell közönségesnek vélni, mivel egy ékszere a természetnek. Kevés rózsaszín-zöld lepkénk van. Felüdülés volt élőben megcsodálni. A Természet képekben könyvemből jól ismerem a fajt, de eddig még én sem láttam és fotóztam le. Gyakorisága ellenére nem került a szemem elé.
Megérte elindulnom reggel, és beállítani a Körös Klubhoz. Nem tudtam róla, hogy a Zöld Csütörtök Természetvédő Kör foglalkozásokat tartott, lepkésztek és madarásztak. Az éjszakai lepkegyűjtésüknek köszönhetem, hogy találkozhattam a szőlőszenderrel. Nagyszerű élmény volt. Élőben sokkal tüneményesebb. Egy élőlény mindig értékesebb mint egy tárgy. Kedvelem a kütyüket, "okos játékszereket", de csak az élőlényeket szeretem. Nagy különbség van a két érzelem közt. Hiába vagyok már túl a harmincon, fellelkesített a rózsaszín-zöld szender. 

Növények, állatok, gombák nélkül csak mi és a tárgyaink maradnának a bolygón. Mindenki képzeletére bízom, hogy élőlényként hogyan is elégítenénk ki biológiai szükségleteinket, ha csak mi vagyunk életben. Jobb, ha lassabb tempóra váltunk, és visszafogjuk magunkat. Különben szó szerint fog teljesülni a mondás, ember embernek farkasa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése