100 mm vs. 40 mm

Öt éve a május havi csapadékösszege volt a 100 mm, a másik adat az ideié. A nyitóképen egy pósteleki ültetvények közti földút látható hatalmas pocsolyával. Gumicsizmában jártam odakint, így nem volt gond átjutnom rajta. Legutóbb 19-én voltam a fő indikátor helyemen, olyan száraz volt, hogy teljesen fölöslegesen vettem fel a csizmát. Sehol se volt egyetlen egy pocsolya sem. Fontos tudni, hogy május elejére elég ronda aszály alakult ki, amin éppen csak enyhíteni tudott a csapadék, de igazi gombabummhoz nem érkezett elegendő égi áldás. Ma végigmentem az egyik legjobb városi lakcímemen és egyetlen egy piruló galóca Amanita rubescens termőtesten kívül semmit se találtam. Az élőhelyen a talajfelszín porszáraz. Ami viszont örvendetes, hogy az esőnek köszönhetően a fák lombozata szép mélyzöld és üde. Legalább ennek örülhettem és az egy szem pirulónak. Aki a kicsit nem becsüli... mind ismerjük a folytatását. 
Most ránéztem néhány további év időjárására 2019 óta és káosszal szembesültem, teljesen hektikusan alakulnak a csapadékösszegek. 2022 májusa is csak a havi átlag felét hozta, ami nem igazán tudott enyhíteni az aszályon, lásd 2022. május 19-én lementett aszálytérképet. 
"A csapadék meglehetősen változékony időjárási elem térségünkben, mennyisége évről évre nagyon szeszélyesen ingadozik. Bizonytalanságára jellemző, hogy legcsapadékosabb években háromszor annyi eshet, mint a legszárazabb évek során, és minden hónapban előfordulhat teljes csapadékhiány." A met.hu met.hu-ról vettem az idézetet. Nagyon tanulságos visszatekinteni a múltra és annak alapján megítélni a jelent.
Egyértelműen átalakulóban a klíma, ami jelentősen befolyásolja a gombaszezont is. Próbálom elfogadni a kialakult helyzetet és nem stresszelni magamat. 
Szintén aszálytérkép, 2024. május 14-én lementve. Sajnos a tavaszok átlagban inkább szárazak mint nedvesek, és nemcsak a kevesebb csapadék miatt, hanem a téli hótakaró hiánya miatt is, aminek lassú olvadása egyenletesen nedvesen tarthatná a talajainkat. Ennek hiányában a böjti szelek a kevéske tavaszi csapadékot elfújják, hatékonyan szárítva a tájat, amiben eleve nincs vízbázis. Többféle hatás adódik össze, aminek negatív következménye, hogy alig vagy egyáltalán nincs gomba. Hiába esett le májusban 40 mm eső, ez csak 2/3-a a havi átlagnak és láthatod, hogy ronda aszályt kellett enyhítenie. Akkor lenne jó a helyzet, ha a 2019-es mennyiség hullott volna le. A kevés csapadék egyik jele többek közt, hogy a városban a fák alatt porszáraz a föld teteje. Ezt ellensúlyozza még mindig, hogy egy méteren van tartalék a tavalyi késő őszi, kora téli esőzéseknek köszönhetően. Kár, hogy 2023 novemberében jöttek meg a nagy esők, mert a 11. hónap végén ránk tört fagy le is ütötte a termőhullámot. Pedig tényleg a beindultak a gombák! Meg kell becsülni a szerencsés időszakokat, amik akkor jönnek el, amikor 90 mm vagy több égi áldás hullik ránk. 
A védett őzlábgalócát Amanita vittadinii 2019. május 7-én fotóztam le. Idén is előbújt a májusi esők nyomán. Ez nem ehető gombánk, de ahol az őzlábgalóca jól érzi magát, ott hajnalban mezei szegfűgombát Marasmius oreades is gyűjthetsz. Azért érdemes kora reggel gyűjteni, mert a harmatos fűben garantáltan ruganyosak a kis termőtestei. Napközben a szél és a napsütés gyorsan kiszárítja a pirinyó finomságokat. Ugyanígy a füves élőhelyeinken a csiperkék szintén mocorognak, növesztik a termőtesteiket. A vizsgálóba már hoztak pár darab erdőszéli csiperkét Agaricus arvensis. A csiperkék Kétkörösköz egyik legfontosabb gomba nemzetsége és közkedveltek, de a néhány gyomorrontást okozó faj miatt körültekintést igényel a gyűjtésük. 
Szerdán héttől délig vagyok a csabai piacon. Meglátom, hogy milyen gombákat hoznak a gombásztársak.
A kedvenceink igyekeznek kihasználni minden kicsit is kedvezőbb esős időszakot, de sajnos idén májusban nem kaptak elegendő csapadékot. Meglátom, hogy meddig tart ki a lendületük. 
Zárásként az egyik legkedvesebb zsákmányfotóm hegyvidéki gombatúra után 2019. május 16-án.

Öt éve volt az utolsó olyan szezon, amikor kora nyártól késő őszig rendszeresen átjártam a Szigethegység közeli részeire gombászni. 
A tanulság, hogy minden változik, és jobb követni a változásokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése