Gyors kör Pósteleken

A tikkasztó aszályt követő özönvíz felpörgette a gombászokat. Izzanak a fórumok, nem győzöm követni a sok bejegyzést. Úgy tűnik, hogy a fele ország az erdőkbe tódul gombászni. A pezsgésből én sem maradhatok ki és a pontos előérzetem ellenére a hetet gombászattal zártam. Ati tegnap a Zemplénben túrázott, de megkértem, hogy gyorsan ugorjunk ki Póstelekre. Ő beül a kutatóházba beszélgetni Judittal, én addig gyorsan körbemegyek a felmérő útvonalon. Ez így is történt. A kutatóházat övező génbankban egyből gombákra leltem, kicsit gyönyörködtem bennünk. Aztán indultam el a kastélyparkba, amin túl menve elértem a "menedéket", majd onnan visszasétáltam a kutatóházhoz. Ez oda-vissza 2,5 km, tehát abszolút könnyű séta, ami bonyolultabbá teszi, a gombák dokumentálása, mert most van mit fotókkal megörökíteni. A nagy termőhullám első fodrozódásai megjelentek. De tényleg az év 26. hetén lesz az igazi áradat, ami kitart július első feléig. Természetesen csökkenő faj- és termőtest számmal. A hűvösebb időben kicsit lassabb a növények fejlődése, csak most nyílt ki a kétlevelű sarkvirág (első kép), és a széleslevelű nőszőfüvek közül is csak egyen láttam néhány virágot (utolsó kép). A képválogatás harmadik növénye az édeslevelű csüdfű, ami sokfelé megtalálható száraz jellegű, kissé meszes talajú tölgyültetvényeinkben. A nyitóképen a vörös tinóru van. A többi gomba sorrendben: kerti tintagomba, szemcsésnyelű fenyőtinóru, vörös tinóru, füstszínű tejelőgomba gyenge áltintagomba, erdei szömörcsög, keserű galambgomba. Jogos a kérdésed, hogy ezek közül mégis melyik az ehető. Azonban húsz év gombászat után engem kevésbé érdekel a termőtestek étkezési értéke, sokkal jobban vonz a szépségük. Ha érdekel, hogy melyik ehető és melyik nem, illetve miért nem, keress meg és rendelj tőlem gomba- és természetismereti előadást.

3 megjegyzés: