Szárazak a városi élőhelyeim és a gombák alig mutatkoznak

A nagy kört tettem meg a városban, ami érinti szinte az összes gomba-lakcímemet, vagyis a piactól kimentem egészen a Csabaparkig oda-vissza az Élővíz-csatornát követve. Sajnos a harminc nap alatt lehullott 48 mm kevésnek bizonyult a szél szárító hatásával szemben. A talaj felső része porszáraz a fák alatt. Picit sem vizes. Szárazon roppantak a gallyak és az avar lépteim nyomán. Csak mutatóba találtam gombát, így a nyitóképen látható két darab változékony tinórut Suillellus luridus. A linkelt bejegyzést 2018. június 4-én publikáltam. Érdemes megnézned, hogy akkor micsoda termőtesteket növesztett és persze jóval többet! Most pedig ez a kettő volt csak végig a csatorna mentén. A Csabaparkban egyetlen egy darab nyeles áltriflát Scleroderma verrucosum láttam. A 48 mm eső arra se volt elég, hogy a sárga kénvirággomba Hypholoma fasciculare teremni tudjon. Egyszerűen szárazak a városi élőhelyek. Sajnos úgy néz ki, hogy véget ért a csapadékos periódus. A hétfő estéről kedd hajnalra vonuló sekély ciklon inkább a Dunántúlt öntözi meg. Ebben nincs semmi szokatlan, mert a ciklon a Földközi-tenger térségéből hozta a nedves levegőt és a Dunántúl közelebb van a ciklon közepéhez. Akármennyire kicsi az ország, de 200-400 km is számít.
Pedig reménykedtem az esőben, de lám, a reményem megcsalt engem. Nem lesz meg a 60 mm, ami szükséges lett volna a szolid termőhullámhoz. Amennyi gomba előjön, annak kell örülnünk. A 23. héten már 30 Celsius fok fölé megy a napi maximum. Nem kell hozzá sok idő és a gombák nyári szünetre mennek. Szinte kedvem lenne ugyanezt megírni idén is, amit 2021. június 16-án raktam ki: Hőhullám és aszály

Ui.: 2020-ban egészen más volt a helyzet. Akkor a hatodik hónap extra nedves volt, hiszen 100 mm esőt kaptunk, ami igen csak kedvező a gombáknak. Egyetlen cikk példaként az akkori bőségre ugyanazon a lakcímen, ahol most fotóztam a változékony tinórukat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése