Helyzetjelentés

Ismét jól tettem, hogy kora reggel kimentem a piacra megnézni a szakellenőr pultját. Fantasztikus látvány fogadott, öt kiló gyönyörű császárgalóca Amanita caesarea! Egész napra jó kedvem lett, hogy ekkora mennyiségben láthattam a legszebb ehető gombát. Azt sajnáltam, hogy a csabaiak alig érdeklődtek a római császárok kedvence iránt, de azért sikerült két vevőt rávenni arra, hogy vegyen néhányat a ritka ínyencségből. Életre szóló élmény a legszebb gombát elkészíteni és megenni. Majdnem vettem pár darabot, de ma nem tudtam volna a rangjához illőn fogadni a konyhámban. Pech. Kiszámíthatatlan, hogy mikor tud ismét szedni belőle a szakellenőr. Nem hazai gyűjtésűek, Erdélyből származnak, ahogy a pulton látható gombák jelentős része. Csak pár darab nemezestinóru Xerocomus sp. és nyárfa-érdestinóru Leccinum duriusculum képviselte az alföldi gombavilágot. Sajnos a hőhullám betett a gombáknak. Ugyan a piac felé sietve láttam sok áltriflát Scleroderma sp. és találtam egy darab karbolszagú csiperkét Agaricus xanthodermus, aminek a kalapbőre a szárazságtól megrepedezett, de ezek mérgezőek, így maradtak a helyükön. Azonban a szakellenőrnél legalább 10 kiló ehető, kiváló gomba volt: sárga rókagomba Cantharellus cibarius, nyári Boletus reticulatus és bronzos vargánya B. aereus, piruló galóca Amanita rubescens, varashátú Russula virescens és dióízű galambgomba R. heterophylla, valamint három darab fehértejű keserűgomba Lactarius piperatus. A sok szép és jó gomba bizonyította, hogy ha van eső, akkor bőven teremnek a kedvenceink.
Hazánk területén is vannak gombaédenek a hőhullám ellenére, de ezeket csak a tapasztalt, sok-sok terepet bejárt gombászok ismerik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése