Egy séta képei, és a válságról

Rég voltam hosszabb sétán, és ma kihasználtam a kellemesebb nyári időt és Gyulán a piactól elsétáltam a duzzasztóig. A gátoldal látható a nyitóképen, így ki van égve. Életem eddigi negyvennégy éve alatt sosem tapasztaltam ekkora mértékű aszályt. Természetesen voltak száraz évek, szíttam is a fogam, hogy ez szörnyű, de ami idén van a szintén pocsék 2021 után, duplán pokoli. Ott álltam egy percig és csak néztem ki a fejemből. Aztán iszkoltam árnyékba, mert hiába volt kellemesen enyhe a levegő, ha egyszer a napfény teljes erővel sütögetett engemet. Aki szerint a klímaváltozás humbug, gyorsan ébredjen fel a fogyasztói kábulatából! Ez már nem médiahiszti, köldöknézegetős huhogás, hanem a jelen! Európa jelentős részén aszály tombol! Ukrajna élet-halál harcot vív Oroszországgal. Egyébként tudja valaki, hogy mi értelme van maradi adok-kapoknak a globálissá vált világban, ahol olyan szoros gazdasági összefonódások vannak, hogy az orosz-ukrán konfliktus miatt 200-300 millió embert fenyeget éhínség.
Ez a Fehér-Körös duzzasztója. Csalóka a magas vízszint. Nyáron az egész Körösök-völgye állóvízzé alakul át, amiről árulkodik az állott szag is. Az öntözés miatt van visszatartva a víz, azonban fontos tudni, hogy a hazai szántóknak csak kis hányada öntözhető ilyen-olyan okok miatt és eleve az öntőrendszer kiépítésével elkéstek. Találtam egy pontos háttérelemzést, hogy mi eredményezte a jelenlegi történelmi mértékű aszályt, bőven van benne emberi ok. Az írás ad néhány javaslatot is, hogy hogyan lehet mérsékelni a károkat. Jó lett volna, ha tíz évvel korábban cselekszünk, de a 2008-as fiskális válság után az emberek ismét belevetették magukat a "könnyű élet" igézetébe és mit sem törődve a civilizációnk felett keringő egyre több baljós jellel, folytatták a habzsolást. Minden elfogy egyszer, mert az entrópia terjed és az ember még növeli is. Most mindannyian kemény leckét kapunk. Ez a válság nem a 2008-ashoz mérhető, hanem az 1933-ashoz. Bizony! Ugyanabba a sz.ba léptünk bele. Kérlek, tanulmányozd a korabeli beszámolókat és azokból okulva cselekedj a saját és családod érdekében.
A gát egy szakaszán csak a mezei iringó tövek virultak. Az ördögszekeret mélyre lenyúló gyökérzete és szárazságtűrése teszi ellenállóvá az aszállyal szemben. Ennek kóróján tenyészik az ördögszekér-laskagomba ősszel. Egyéb zöld lágyszárú növényzet a csatorna mentén volt és a fák zöldek még, de többük koronáján látszik a szárazodás folyamata, halnak el ágaik. Néhány fát évek óta követek és felgyorsult haldoklásuk látványos. Ne hidd, hogy az ember ellen tud állni a maga generálta entrópiának, hiszen a bajt mi magunk okozzuk és mivel semmiből sem tanulunk... A legrosszabbra készülök. Életemben először komolyan veszem a túlélési tippeket. Számolgatom, hogy miből mennyit javasolt betárazni, hogy ne éhezzünk a barátommal... Inkább befejezem mára a tervezést, mert kezdek rosszul lenni az iszonyattól. Sorba vettem a már ismert tényeket, és ezek alapján leszáll az éj... Lásd a képválogatást.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése