Novemberi naptár

2020 tizenegyedik hónapja kezdődött el, régi nevein Szent András hava, Őszutó, Enyészet hava. Amikor gyerek voltam, a legnyomasztóbb, fölösleges időnek éreztem harminc napját. Ekkorra már feltűnően hosszúak az éjszakák, rövidek a nappalok, az ősz színei fakulóban, a legtöbb fa és cserje lombját vesztette, és a köd sűrű lehet. 1999 novembere különösen pocsék volt, amikor három héten át nem szakadt fel a ködtakaró. November csak 2000 után, amikor felnőttem, mutatta meg nekem az előnyeit. Egyáltalán nem üres idő, hanem az életem további harminc napja, aminek értelmes eltöltése az én felelősségem. A gombák sokat segítettek tartalommal feltölteni a napjait. Például 2019-ben különösen bőségesen élvezhettem a kedvenceimet. A november megajándékozott a föld energiáját közvetítő apró totemekkel. Tévesen ítéljük meg az őszt és a telet, és abszolút buta módon pazaroljuk el életünk idejét. Nekem egyre többet ad az őszutó, egyre jobban értékelem és kevésbé vágyom a decemberi őrjöngésre. Nem, nem tudjuk igazán megélni az életet, átadni magunkat valaminek. Nekem sem elsőre sikerült megéreznem a föld puha sóhajait. És mennyire csodálatos, hogy a részemmé vált! Most megint nagyon költőire sikerült a gondolataim megfogalmazása, de szerintem érted. Nincs fölösleges időnk. A november ugyanolyan értékes mint a többi hónap és megvannak a maga ajándékai számunkra. Ugyanolyan jó a nyílt ég alatt mozogni. Bár javasolt eltávolodni a településektől, mert dől felőlük a mérgező füst... A gombák a fagyokig nem állnak meg. Nagyon sok faj terem. Bőven fel lehet tölteni a fagyasztót és a kamrát.
Novemberben van a Füstmentes nap, ami a dohányzás ellen kampányol, de idén érdemes kiterjeszteni a szemétégetésre is, mert a fűtésből felszálló csípő-maró füst ugyanolyan káros mint a dohányzásé!
Az eltelt években rákaptak az emberek a fűtésen spórolva a szemétégetésre, aminek eredményeként gyakran mérgező füst teríti be az utcákat a korai sötétségben. És hónapokat kell eltölteni a tüdőt károsító méregfelhőben... A hónap vége felé van a Ne vásárolj semmit nap!, aminek szomorú és fanyar iróniát ad az általános elszegényedés. Nagyon könnyű semmit sem venni, amikor már üres a pénztárca.
A természet látszólagos nyugalomba helyezi magát, mert a talajban rejtőzködve a geofiton növények készülődnek a tavaszi virágzásukra. Pusztán várakoznak, amíg ismét hosszabbak nem lesznek a nappalok és itt a jó idő. Az élet lelassul, de nem áll meg. Ezért téves az elmúlással összekötni az őszt. Semmiképpen sem a vég. Minden megy tovább. Érdemes átgondolni a terveidet. Erre ad időt a nyugalmi időszak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése