Helyzetjelentés

A pénteki hidegfront után hajnalban országszerte többfelé fagyott, Zabaron -8 Celsius fokig csökkent a hőmérséklet. Az Északi-középhegység erdeiben akár kopogósra fagyott gombákkal is találkozhatott ma a gombász. Szerencsére Békéscsabán nem volt fagy, így a gombák átvészelték a tél első fuvallatát. A szép napsütésben sétálni indultam, és felkerestem néhány lakcímet. Kellemes meglepetésként az egyiken a déli tőkegombát megtaláltam. A tenyésztest az idei utolsó termőhullámát indította el. Melegkedvelő gomba, nem kéne november második felében teremnie, de az időjárás lehetővé teszi számára. Gyakorlatilag nyolc hónap a termőideje, mert már áprilisban megjelenik. Évente többször előjön, ha volt elegendő csapadék. Szeretem fotózni és enni is. A fiatal termőtestei kimondottan jól néznek ki. Több képet is készítettem a baba példányokról. Kettőt raktam ki a bejegyzésbe. A második, a picurkák és a korhadt fa kettőse igazi műalkotás. Az egyik kedvenc látványom. A déli tőkegomba után a gyilkos galóca is meglepett, még mindig volt egy-egy friss termőteste. Az egyiket lefotóztam. Érdekes, hogy még három fákkal élő gombát találtam meg a lakcímeiken: nemezestinóru faj, sárguló pereszke, fakógomba faj. Sajnos vasárnap hajnalban Békés megyében is fagyni fog. Ezzel vége a hosszúra nyúlt, csodálatos, őszi gombaszezonnak. A terepen a téli hármas marad mint ehető gomba: kései laskagomba, téli fülőke, júdásfülgomba. A többi menthetetlenül tönkremegy a fagytól.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése