Májusi naptárlap

2021 ötödik hónapja kezdődött el, régi nevein Pünkösd hava, Tavaszutó, Ígéret hava. Az év egyik legjobb hónapja, amikor a kikelet energiái robbanásszerűen életre keltik a természetet, minden zöldbe borul és gombák sokasága kezd teremni. Ilyenkor terem Kétkörösköz egyik helyi különlegessége, amit a naptárlapra raktam. Ez a körösi csiperke, ami idén is teremni kezdett. Keményfás ligeterdő jellegű fás élőhelyeinken sokfelé megtalálható. Egyébként nemzetségéből más fajok is előbújnak, nem kell meglepődni, ha csiperkébe botlasz májusban. Ezért tartok róluk előadást online délután hat órától. Harminchárom csiperkét mutatok be, köztük a középszintű anyag tizenkettő faját. Azonban külön írok bejegyzést róluk. A mostani cikk a hónapról szól, aminek jelentős természetvédelemmel kapcsolatos nemzetközi napja a biodiverzitásra hívja fel a figyelmünket. 22-én van a fajgazdagság nemzetközi napja. Erről is lesz külön cikk, mert nagyon fontos. Idén májusban van pünkösd 23-24. Lehet programot szervezni az ünnep hosszú hétvégéjére. Telihold 26-án lesz. Népi hiedelem szerint a megtelt Hold kihúzza a földből a gombákat, vagyis idején érdemes gombászni. Csak legyen eső, mert víz nélkül nincs termőhullám.
Májusban már teremhet a nyári vargánya is. Ha tájegységedben virágzik a fehér akác és tudsz melegkedvelő tölgyesről a közeledben, érdemes meglesned. Én legkorábban az Erdélyi-szigethegység előterében május 9-én gyűjtöttem szedhető méretű vargányákat 2018-ban.
Remélem, mindenkinek kellemesen fog telni a hónap!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése