Visszatérés az élőhelyre

A változékony tinóru Suillellus luridus meglepően pontosan követi a naptárat. Egy éve szeptember 23-án találtam rá a már elnyíló termőtesteire, idén viszont a termőhulláma elején csíptem el. Egy hete ránéztem az élőhelyére, de akkor még nem volt kint. Most viszont tucatnyi friss termőtestében gyönyörködhettem. Az egyiket, ami szépen pózolt, így jól látszott egyik fontos határozóbélyege, a vörös hálószem-minta, lefotóztam. A változékony tinóru az egyik nagy méretű és gyakori tinórunk. Kétkörösközben számos helyen megtalálható, így a megyeszékhelyen is. Nem válogatós élőhely tekintetében. Tehát a kertedben is megjelenhet, ha van a közelben tölgy, gyertyán, hárs. Nem lehet nem észrevenni, amikor terem.
Rokonai a vörös S. queletii és csalóka S. mendax kicsit válogatósabbak, velük természetesebb helyeken találkozhatsz. Van egy rész Pósteleken, ahol mindhárom él. Onnan most hétvégén is előkerült egy csalóka, ami nevét arról kapta, hogy hasonlít a változékonyra, de azzal ellentétben hálószem-mintája csak a tönk felső részén van, lefelé már vörösen pontozott. A vörös tinórunak pedig nevéhez hűen csodaszép kalapszíne van.
Mindhárom Suillellus 20 perc alapos főzés után ehető, de a csalóka ritkább, így kímélendő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése