Kucsmagombák

Ma a városban gombásztam. Kerestem az ízletes kucsmagombát, de még nem bújt elő. Ellenben a fattyú kucsmagomba gond nélkül meglett, hiszen egy ideje figyelem fejlődését az egyik lakótelepen. Tökéletesen megvan a panelházak közti zöld területen a kőrisek és egyéb fák alatt. Azért ez szokatlan lehet másnak, mert eredeti élőhelye a ligeterdő. Bár jobban belegondolva a város van a természetben és nem a természet a városban, még ha most ez nem is egyértelmű sokaknak.
Az őshonos fattyú begyűjtése után tettem még egy kísérletet a "hegyes" kucsmagomba megtalálására. Két hete figyelem a mulcsos ágyásokat. Ma spontán benéztem egyik közintézményünk udvarára, ahol még nem jártam kucsmagomba után kajtatva. Szimatot fogtam és bementem körülnézni. Egyből ott volt az orrom előtt a vágyott gomba.
Jó tudni, hogy a fenyőkéreg mulcson termő faj nem a hegyes Morchella deliciosa, hanem észak-amerikai rokona az M. importuna.

Itthon a termőtesteket kettévágtam, hogy látható legyen a fattyú tudományos nevének magyarázata M. semilibera, ami "félig szabad". Jól látható, hogy a süveg a felénél nőtt hozzá a tönkhöz, és széle szabadon lóg. A másik belsejében egy nagy üreg van. Mindkettő ízletes, de 20 perc hőhatást kapniuk kell, különben allergiás reakciót okozhatnak.
Vasárnap kora délután terepre megyek. A bőséges talajnedvességnek köszönhetően egészen jó a tavaszi szezon. Kár, hogy berobbant az afrikai meleg, mert azért ez még korai. Gyorsan tönkremennek a termőtestek. Ezért nincs egy nap lazítás sem. Futok a gombák után.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése