Kicsi és ragyogó

A kánikula beűzött a szobába, ami pár nap alatt szaunává változott. A melegtől tikkadtan, kókadtan máshová kezdtem kívánkozni. A nyári szünet ellenére ketyeg bennem a napi rutin, és virtuális gombatúrára indultam. Két szó libikókázott az elmében: hűvös, vizes. Pár kattintás után ráleltem a mai cikk főszereplőjére, a sárgalemezű aranygombácskára Chrysomphalina chrysophylla. A forróságban kész felüdülés a hegyvidékek hűvösebb klímáján zöldellő fenyőerdőket elképzelni. Az aranygombácska a fenyőfélék korhadékbontója. Hazánkban is megtalálható, de amerikai honlapon bukkantam rá. Ha élőben szeretném látni, Erdélybe kellene átmennem. Nyáron és ősszel növeszti a kis méretű termőtesteit. Kalapátmérője 1-5 cm. Középen bemélyedő kalapja finoman szálas és barnás-sárgás színű. Ritkán álló, tönkre lefutó lemezei aranysárgák, halványsárgák. Spórapora szintén sárga színű. Nemzetsége a pereszkefélék családjába Tricholomataceae tartozik.
Az apró szépség szerepel a Gombaválogató sorozat hetedik kötetében.

Megjegyzés: A képet innen vettem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése